Het señorita i kylan

Altea är en liten spansk medelhavsstad som kan skryta med tre tusen soltimmar om året. Idyllen har dessutom gett namn åt Seats nya högbygge och därför kanske det inte är så konstigt att familjebilen är en riktig solskenshistoria: kupén bländar oss med sin kvalité och komforten är strålande. Men även solen har sina fläckar och frågan är hur den hetlevrade señoritan klarar livhanken i den smällkalla vargavintern? Så på med långkalsingar och mamelucker - vi ska ut på iskallt uppdrag!

Foto:

Seat2005-02-25 08:15

Det enda som är svalt på den spanska solkusten är dess världsberömda mousserande vin: cava. Man kan nästan se hur livsnjutaren Bengt Frithiofsson slickar sig runt munnen och lite halvlullig förklara alla aromer i TV4-soffan. Mitt bland dessa druvodlingar i Katalonien byggs nya Seat Altea och vår testbil är som den ädla drycken: smakrik, frisk och intensiv. Men frågan är hur den faller i smaken vid femton minusgrader? Låt oss lägga näsan i blöt.

Tufft träningsläger
Vädret är perfekt för att testa nya Seat Altea: det är intensiv nederbörd i frusen form och snöyran är som en vit vägg framför vindrutan. Det visar sig dock att spanjorskan varit på ett tufft träningsläger för testvagnen varken pustar eller stönar.
Men låt oss börja vår resa inne i värmen, som för övrigt tar en stund att få upp. Interiören har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum.
Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den gemytliga atmosfären. Mittkonsolen i imiterat aluminium ser fräck ut och instrumenteringen följer gällande mode med kromade sarger. Säkerheten är ett annat ämne som spanjorerna satsat helhjärtat på.
Inuti finns exempelvis dubbla uppsättningar av såväl krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner som standard.

Linje lusta
Under Seat AlteaŽs mjukt rundade motorhuv döljer sig en pigg och varvvillig fyra på 102 hästar.
Kraften kommer tydligast vid fyratusen varv och då rullar det på: sprinten till hundra klaras av på 12,8 sekunder och toppfarten är 181 km/h. Hur är det då med köregenskaperna?
Nej, det finns inte mycket att klaga på där heller. Chassit känns stabilt och spanjorerna erbjuder inte några elektroniska trollerikonster som standard, tyvärr!
Ett antisladdsystem är ju alltid bra att ha under den mörka delen av året och det är ett tillval för 4 300 kronor.
Det kan tyckas vara lite småsnålt, men ändå är grundpriset aŽla 159 900 kronor riktigt vettigt.
Vinambassadör Frithiofsson har en gång sagt: "att den som ej älskar kvinnor, vin och sång förblir en narr sin levnad lång".
Så börja med en het señorita som tveklöst lever upp till fyra solar - även på vintern!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!