Hitta rätt storlek

"Ska det vara en L eller XL?" undrar personalen med glimten i ögat. Nej, vi befinner oss inte i en modebutik utan på pressvisningen av uppfräschade Seat Altea. Det är inte ofta man kan välja storlek på en och samma familjebil - men det har spanjorerna ändrat på. Nöjer du dig inte med standardversionen så finns nämligen en förlängd modell som bjuder på nitton centimeters extra utrymme och prisskillnaden är bara 5 000 spänn. Vi hjälper dig att hitta rätt storlek!

Foto:

Seat2009-10-08 07:12


Altea är en liten spansk medelhavsstad som kan skryta med tretusen soltimmar om året. Idyllen har dessutom gett namn åt Seats högbygge och därför är det inte så konstigt att familjebilen blivit en solskenshistoria: kupén bländar oss med sin kvalité och komforten är strålande. Men även solen har sina fläckar och frågan är hur stora eller små förändringar señoritan genomgått?

Bra komfort
Seat Altea såg dagens ljus 2004 och två år senare kom modellen som hade det lilla X-tra, nämligen Seat Altea XL. Nu är det alltså dags för en ansiktslyftning men vid en första snabbtitt så undrar man vart förändringarna tagit vägen - fast där bedrog vi oss. Nospartiet är exempelvis uppsnofsat och ståtar med en ny grill samt ett mindre kylaremblem. Det är faktiskt sant och därmed bryts trenden med alla emblem som käkat anabola. Strålkastarna har däremot blivit större och de yttre backspeglarna har ändrat form. Även bagageluckan på de båda tvillingbilarna har genomgått förändringar och ljusarrangemangen är nya. Det blir inte sämre när man blickar ut över den milt städade instrumenteringen som består av tre instrumenttavlor - med varvräknaren i mitten! En liten men ack så viktig detalj som skvallrar om den sportighet företaget vill profilera sig med. Framsäteskomforten är riktigt bra och om vi förflyttar oss till baksätet så sitter man utmärkt.

Körglad señorita
Vart har då de där extra centimetrarna i Seat Altea XL tagit vägen? Jo, de har mestadels hamnat i bagaget. Här kan man putta in 532 liter utan att fälla baksätet mot 409 i den vanliga Altean, vars grundpris börjar från 154 900 kronor. Under testbilens mjukt rundade motorhuv döljer sig en välbekant etanolfyra på 102 hästar. Det kanske låter lite klent och tråkigt men maskinen fungerar förvånansvärt bra. Kraften kommer tydligast vid fyratusen varv och då går det undan: sprinten till hundra klaras av på 12,8 sekunder och toppfarten är 181 km/h.
För den som vill finns även renodlade bensinmaskiner på 85 respektive 160 hästar, liksom en oljebrännare på 140. Den större XL-versionen erbjuds dessutom med en bensinare på 125 hästkrafter samt en dieselspis på 105. Hur det står till med köregenskaperna? Jo, det är synd att klaga. Chassit känns stabilt och fjädringen är inte så stötig som tidigare. Är du fortfarande osäker på vilken storlek du ska välja? Tja, då får du fråga om hemlåning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!