Ibiza - mer än party

Somliga förknippar Ibiza med party och huvudvärk. Andra med utmanande kurvor och småtrångt i baksätet. Visst finns det en uppenbar risk för missförstånd - men vi snackar naturligtvis om familjebilen som fått sitt namn efter medelhavsön som aldrig sover. Seat lanserar nu två uppfräschade turboversioner som har flera likheter med öns unga semesterfirare: båda är hålligångsugna och "dricker" dessutom i mesta laget. Häng med på vår provkörning - inte på Ibiza men väl Mallorca!

Foto:

Seat2006-04-28 07:14

Seat Ibiza är en hyllning till den tredje största ön i ögruppen Balearerna. Det är här som gyllene sandstränder samsas med ett vackert blått hav, pinjeklädda kullar och stora olivlundar.
Många har minnesluckor efter vistelsen på partyön, men desto fler kommer ihåg bilen med samma namn. Som familjekärra har Seat Ibiza många svåra konkurrenter men som körglad sportsedan är det svårt att hitta mer valuta för pengarna.

Jobbar baklänges
Seat Ibiza är spanjorernas viktigaste bilmodell och vi känner redan till den med många motoralternativ. Nu har utseendet fått sig en sportigare look och vi har provkört Seat Ibiza FR (150 800 kr) samt Cupra (181 000 kr). Kjolpaket, 17-tums fälgar liksom dubbla avgaspipor hör till standardattributen för sportvagnar och tillämpas även här. Framstolarna är lagom skålade med bra justeringsmöjligheter och ställbar ratt. Men det som imponerar mest är ändå baksätet, där slår nämligen knävinkeln och takhöjden nytt spanskt rekord. Interiören är fullutrustad med godsaker som helautomatisk klimatanläggning och ljudanläggning med sex högtalare, däremot vill det till att se upp med en sak. Man kan nämligen tro att bränslemätaren är ett skämt eftersom den jobbar baklänges, dvs. från vänster till höger. Det gäller med andra ord att läsa skalan rätt och inte bara stirra sig blind på den röda pilen.

Pigg som attan
Seat Ibiza FR och Cupra är utrustade med turbosnurror från Volkswagen. "Formula Racing" är kanske att ta i, men det är i alla fall så spanjorerna vill att "FR" i modellnamnet ska utläsas. Under huven arbetar en fyra på 150 hästar som inte tröttas ut förrän nålen når rödmarkeringen vid 6 500 varv. Sprinten till hundra rullar på 8,4 sekunder och med vårsolen i ryggen toppas 216 km/h. Cupraversionen som byggs och trimmas av företagets sportavdelning har däremot 180 friska hästkrafter och är pigg som attan: hundrastecket nås en sekund snabbare och om ägaren trampar riktigt hårt på gasen så visar hastighetsmätaren 230. Däcken med sina 205 millimeter på bredden och 40-profil hänger fast bra vid asfalten och ger fantastiska köregenskaper även i bustempo. Ingen av maskinerna protesterar dock mot snäll familjekörning vilket gör att testbilarna har en karaktär liknande "Dr Jäkel & Mr Hyde". Så nu återstår det bara att se om uppfräschade Seat Ibiza FR och Cupra får samma attraktionsvärde som partyön? En sak är i alla fall säker: med Ibiza i rullande form så slipper du huvudvärk!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!