Ibiza sjuder av liv

Somliga förknippar Ibiza med party och huvudvärk. Andra med utmanande kurvor och småtrångt i baksätet. Visst finns det en uppenbar risk för missförstånd - men vi snackar naturligtvis om familjebilen som fått sitt namn efter medelhavsön som aldrig sover. Nu finns dessutom en turboförsedd Seat Ibiza som har flera likheter med öns unga semesterfirare: den är hålligångsugen och "dricker" dessutom i mesta laget Häng med på en provkörning!

Foto:

Seat2004-04-16 22:31

Testbilen är lika blodröd som matadorernas skynke och färgtonen påminner om en välbekant italiensk sportvagn. Men nu är det ju en spansk småbil från en fabrik som ägs av Volkswagen det handlar om. Kopplingar till stövellandet finns dock både genom designern och faktiskt genom Seats grundare som för många år sedan arbetade hos (just det) Alfa Romeo.

Jobbar baklänges
Seat Ibiza är spanjorernas viktigaste bilmodell och vi känner redan till den med många motoralternativ. Italienaren Walter da Silva (som också värvats från Alfa Romeo) har verkligen lyckats piffa upp linjerna, även om det skulle kunna ha gjorts mera. Större fälgar liksom dubbla avgaspipor hör till standardattributen för en sportbil och tillämpas även här. Framstolarna är lagom skålade med bra justeringsmöjligheter och ställbar ratt. Men det som imponerar mest är ändå baksätet, där slår nämligen knävinkeln och takhöjden nytt spanskt rekord. Däremot är instrumenteringen lite svart och dyster, med ett undantag. Men kan nämligen tro att bränslemätaren är ett aprilskämt eftersom den jobbar baklänges, dvs. från vänster till höger. Det gäller med andra ord att läsa skalan rätt och inte bara stirra sig blind på den röda pilens placering. Alla reglage känns igen från koncernens övriga systerbilar vilket borgar för hög kvalitet.

FRiska fläktar
Lådan är märkligt nog femväxlad i dessa tider av sexväxlade underverk, mer behövs dock inte då turbomotorn är råstark så det räcker. De 150 hästkrafterna drar nämligen från relativt låga varv och tröttas inte ut förrän nålen når rödmarkeringen vid 6 500 varv. Sprinten till hundra rullar på 8,4 sekunder och med vårsolen i ryggen toppas 216 km/h. "Formula Racing" är kanske att ta i, men det är i alla fall så spanjorerna vill att "FR" i modellnamnet ska utläsas. Däcken med sina 205 millimeter på bredden och 45-profil hänger fast bra vid asfalten och ger finfina köregenskaper även i bustempo. Utrustningsgraden är dessutom hög med exempelvis antispinnsystem, luftkonditionering och en ljudanläggning med sex högtalare. Så nu återstår det bara att se om Seat Ibiza FR får samma attraktionsvärde som partyön? En sak är i alla fall säker, med Ibiza i rullande form så slipper du huvudvärk!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!