Lika bilar leka bäst

Vad blir det om man korsar Volkswagen Golf med Audi A3? Rätt svar är en spansk fullträff som tillverkaren hoppas ska sprida sig som ringar på vattnet - nämligen nya Seat Leon. Det är samma tyska ägare till hela bunten och tekniken är lika som bär, ändå är priserna helt olika. Vi brukar hävda att man får det man betalar för, men nya Seat Leon bevisar motsatsen. Spanjorskan är inte bara billigast, utan dessutom snyggast!

Foto:

Seat2013-05-06 06:07


Seat Leon är en familjebil vars utseende man kunnat debattera i timmar. Nu har något hänt och det tack vare designern Luc Donckerwolke som värvades till Seat från Lamborghini. Men nu är grovjobbet gjort hos spanjorerna och belgaren kan sedan årsskiftet titulera sig designchef för Bentley. Tja, Bentley och Lamborghini är ytterligare två varumärken som ägs av (just det) Volkswagen.

Elegant och smakfulltAtt det är en helt ny bil syns på stubinen. Borta är den lätt rundade karossen med den ovala grillen och de bakre dörrhandtagen som gömts vid sidorutan. Hela designen har stramats upp och fått mer markerade och eleganta linjer. Attityden är betydligt tuffare med de kantiga strålkastarna, vassa grillen och det stora luftintaget under stötfångaren. Sidolinjerna är stilrena och längst bak finns ett snitsigt karossveck som löper runt hela bakpartiet. Det stora Seat-emblemet fungerar numera som öppnare till bagageluckan på samma sätt som VW-märket gör på nya Golf. Interiören har verkligen fått sig ett lyft och även här är de rundade formerna borta. Nu har designteamet börjat använda sig av skarpa vinklar samtidigt som utrymmet för både människor och last förbättrats.

Stor prisskillnadUnder huven är motorerna identiska med VW-syskonen. Det rör sig om bensinfyror på 105, 122, 140 respektive 180 hästkrafter eller dieselfyror på 105 respektive 150. Vilken man väljer är en fråga om tycke och smak, men en trevlig lekkamrat är den näst största bensinaren i det sportiga FR-utförandet. Här avverkas sprinten noll till hundra på 8,2 sekunder och topphastigheten är 211 km/h. En sexväxlad manuell låda är standard, men hostar du upp 14 500 kronor extra så ingår en sjustegad DSG-låda som dessutom kan utrustas med växelpaddlar vid ratten för 1 500 spänn.
Fjädringskomforten är helt okej för en bil med sportiga ambitioner och även tvära hårnålar tas lekande lätt utan minsta ansträngning från chassit. Grundpriset startar från 159 900 kronor vilket innebär att spanjorskan är exakt 10 000 kronor billigare än Volkswagen Golf och hela 50 000 billigare än Audi A3. Man får med andra ord INTE det man betalar för i fallet Seat Leon. Man får faktiskt lite till!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!