Liten men ändå stor

"Barcelona" med Freddie Mercury och Montserrat Caballé formligen pumpar ut ur högtalarna när vi kryssar fram genom trafiken i nya Seat Ibiza ST i staden med samma namn. Barcelona är stort - faktiskt Spaniens näst största stad med sina 1,6 miljoner invånare. Här råder ingen siesta utan snarare en livlig fiesta med biltutor till förbannelse, ändå hinner vi njuta av den lilla kombin med stora lastmöjligheter!

Foto:

Seat2010-09-20 07:30


Samtidigt som trafikljuset slår om till grönt byter cd-växlaren låt till den underbara "La Japonaise" och jag höjer volymen tills ljudet fyller varenda kvadratcentimeter i kupén. Samtidigt försöker kollegan läsa högt ur pressmaterialet där det avslöjas att "Seat Ibiza ST är en kompakt kombi till unga och sportiga familjer. Den är fräck och sexig". Spanjorerna slår verkligen på stora trumman.

Snygg häck
Bakom den lyckade linjeföringen står Luc Donckerwolke, som tidigare var designhövding hos Lamborghini. Med en totallängd på 423 centimeter så är Seat Ibiza ST (där ST står för Sport Tourer) 18 centimeter längre än femdörrarsmodellen. Största skillnaderna hittar man inte helt oväntat bak: här är allt nytt från takspoilern med det tredje bromsljuset som sticker ut över bakrutan till stötfångaren. Fönsterlinjen från C-stolpen och bakåt har rätats ut och en lite större sidoruta omger bagageutrymmets båda sidor. En kombi ska naturligtvis kunna lastas ordentligt och testbilen bjuder på 430 liter, men fäller vi baksätet så ryms hela 1 164. Hur det står till med inredningen? Jo, den är snygg och proper - de främre stolarna är bekvämt skålade och baksätet riktigt rymligt, alltså långt ifrån vissa konkurrenters kyrkbänkar. Det blir inte sämre när man blickar ut över instrumenteringen vars mätare börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid 15.

Stoppar själv
Tillsammans är Freddie Mercury och sopranen Montserrat Caballé det mest skönsjungande man kan höra. De fem olika motoralternativen bjuder kanske inte på samma musikaliska upplevelse, men är ändå inte så dumma! Det rör sig om bensinfyror på 85 respektive 105 hästkrafter samt miljövänliga dieselspisar på 75, 90 respektive 105 hästar. Vi har provkört den största bensinaren i Ecomotive-utförande. Det innebär start/stopp-system, vilket gör att bilen smiter under 120-gramsgränsen och du slipper betala skatt i fem år. Noll till hundra rullar på 10,2 sekunder, toppfarten är 190 och förbrukningen stannar runt halvlitern milen.
Även uppförandet på vägen överraskar och är riktigt sportigt då man lyckats få högre vridstyvhet genom att använda mer höghållfast stål till karossen. Innan vi parkerar för dagen lyssnar jag klart på en av de sista låtarna "How Can I Go On" som är en av cd:ns absoluta höjdare. Det är som att sitta i en konserthall och jag höjer volymen lite till. Med priser som startar på 136 900 kronor kan det inte bli fel. Kanske rent av "fräckt och sexigt", men då måste albumet med Freddie Mercury och Montserrat Caballé ingå i köpet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!