Nygammal vinnare

Seat bryter nu traditionen med att döpa sina bilmodeller efter spanska städer. Exeo är istället latin och betyder "pånyttfödelse" - för det är precis vad testbilen handlar om. Det är lite ut med det gamla och in med det nygamla om vi ska vara riktigt ärliga. Seat Exeo är nämligen i grund och botten den förra generationens Audi A4 med några spanska ingredienser. Resultatet är en trevlig familjebil som säljs till ett bra pris.

Foto:

Seat2009-04-28 08:37


Återvinning är tidens melodi och spanjorerna har tagit det hela på största allvar. Man har helt enkelt skapat en ny bil på en gammal botten. Tja, det har sina fördelar att ingå i Ferdinand Piëchs bilimperum där Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda och Volkswagen ingår. Vi har provkört i semesterparadiset som fick sitt namn av Spaniens första drottning: Isabella av Kastilien. Vid ett besök här utbrast hon "qué mar tan bella" (vilket vackert hav) och vips föddes Marbella.

Utmärkt kvalité
Tänk dig att det är sommar 2008 och den allra sista Audi A4:an har precis rullat av bandet i Ingolstadt. En helt ny A4 väntar runt hörnet och Seat har blivit lovade alla gamla press- och monteringsverktyg. Därför plockar man således ner hela produktionslinan och fraktar jättepuzzlet i 1 200 lastbilar till spanjorernas huvudfabrik utanför Barcelona. Från planering till färdig bil gick på arton månader och resultatet ser vi här: Seat Exeo. Den tyska förebilden lovordades ju för sin suveräna komfort, finfina köregenskaper och kanonkvalité. Nu återstår bara frågan om spanjoren lever upp till samma förväntningar? Tja, karosslinjerna känner vi igen och fronten har faktiskt blivit än mer tilltalande. Genomgående är detaljkvaliten utmärkt med ett undantag: standardratten är en dyster plastblaffa. Välj därför en läderklädd ratt som både är snyggare och greppvänligare.

Påtagligt tysk
Interiören är smakfull och framstolarna riktigt behagliga - här kan man i praktiken sitta hur länge som helst utan att kroppen säger ifrån. Däremot är baksätet lite småtrångt för vuxna trots att bilen mäter 466 centimeter på längden. Under huven erbjuds inledningsvis två bensinare och två dieslar. Instegsmaskinen är den beprövade 1,8T på 150 hästkrafter som kan bli din för 209 900 kronor. Hostas ytterligare 40 000 upp så får du den direktinsprutade TSI-motorn på hela 200 hästar, vilken är betydligt modernare och även snålare.
Dieslarna är på 143 respektive 170 hästkrafter men bjuder på ganska mycket motorknatter. Samtliga versioner har tre års fri service och i runda slängar är detta värt tiotusen för den som följer serviceboken. Hur det står till med köregenskaperna? På spansk asfalt är testbilen påtagligt tysk, förlåt tyst, och det visar sig vara en mycket skön långfärdsvagn. Seat Exeo är återvinning när den är som bäst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!