Oj, vilken snåljåp

Barcelona är trafikljusens förlovade stad och medelhastigheten är oftast joggingtempo. Alltså perfekt för att testa nya supersnåla Seat Leon Ecomotive som är utrustad med start/stopp-system. Vid varje rödljus tystnar motorn, men så fort det blir grönt så hostar dieselfyran till under huven och vi krypkör vidare genom metropolen. Att testa bilar här är ett påfrestande tidsfördriv, men slutresultatet är glädjande för både miljön och plånboken!

Foto:

Seat2010-01-18 09:35


Man säger ofta att "snålheten bedrar visheten" men så är det inte i fallet Seat Leon Ecomotive. Spanjoren dricker blott 0,38 liter milen och släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer vilket belönas med fri fordonsskatt i fem år. Själva bilen är inspirerad av den spanska tapaskulturen: man har nämligen plockat ihop många godbitar från Volkswagen-koncernens lagerhyllor.

Hal som en ål
Den yttre designen har fått ett flertal diskreta men viktiga förändringar. Till att börja med så har kylargrillen stängts igen, men även små vindavvisare inuti hjulhusen bidrar till bättre aerodynamik och en liten men viktig detalj är de lättrullande däcken. Lägger vi samman allt så har luftmotståndet på nya Seat Leon Ecomotive sjunkit från gamlingens 0,33 till 0,30. Karossen är i det närmaste hal som en ål och bilen glider fram genom lufthavet. Inuti känns bilen igen, men här finns ett par nya finesser. Till vänster om hastighetsmätaren sitter en liten finurlig sak: växlingsindikatorn. Det är helt enkelt en pil som talar om exakt när växlingarna ska genomföras. Här syns också när motorn står i viloläge vid exempelvis ett stoppljus.

Sällsynt på macken
I maskinrummet arbetar en Volkswagen-motor som hämtats från Golf BlueMotion. Det är en dieselfyra på 105 hästar som accelererar till hundra på 11,7 sekunder och toppar 188 km/h. För att klara förbrukningssiffrorna så har spanjorskan miljötrimmats, bland annat med högre utväxling i lådan men framför allt start/stopp-systemet. Hur det funkar? Jo, vid varje stopp stängs motorn av när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper kopplingen. Detta utan att varken ljus, navigation eller luftkonditionering påverkas.
Motorn startar blixtsnabbt igen när föraren åter trampar på kopplingen eller om batterikapaciteten börjar sina. Hur länge håller startmotorn kan man då fråga sig? "Den har fem gånger längre livstid än en vanlig" svarar Seat. Men är inte batteriet fulladdat aktiveras inte start/stopp-systemet, dessutom måste alla ha säkerhetsbälte på sig. Prislappen för spanjorskan är 193 900 kronor vilket är bra med tanke på att du kan köra 145 mil innan reservlampan tänds!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!