Rickard Rydell - nu som bil

Han har fått armbandsur och allehanda prylar uppkallade efter sig, men aldrig någon bil. Rickard Rydell kan därför slå sig för bröstet nu - eller vad sägs om Seat Leon Rickard Rydell Edition? Spanjorerna har lanserat en riktig specialare för att uppmärksamma att racingstjärnan tävlar med en Seat Leon i VM för standardvagnar, WTCC. Tävlingsbilens 260 hästkrafter har dock bantats ner till 185, men båda har vittring på pole position!

Foto:

Seat2006-06-26 07:35

Walter dé Silva är mannen bakom Alfa Romeo 156 - det italienska märkets största försäljningssuccé genom tiderna. För sex år sedan köptes stjärndesignern över till Seat och Leon är den första modellen han ritat från grunden. Walter dé Silva har dock knyckt många designidéer från sin gamla arbetsgivare, exempelvis de ovala bakljusen och de dolda bakre dörrhandtagen. Ladies and gentlemen, start your engines?

Fräcka instrument
Bilen är lika blodröd som matadorernas skynke medan inredningen är becksvart. Är du längre än Rickard Rydells 177 centimeter så är det inga problem - framsätena har nämligen suverän skjutmån och det går lätt att följa efter med ratten som är ställbar på alla håll och kanter. Sportstolarna är bekvämt skålade och försedda med långa sittdynor för att ge stöd åt låren. Ja, det blir inte sämre när man blickar ut över instrumenteringen som har en centralt placerad varvräknare graderad till 8000 varv. Till höger om denna finns en sportig hastighetsmätare som börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid klockan 15. Fräckt! Bränsle- och temperaturmätare återfinns i den vänstra mätartavlan tillsammans med färddatorn som ger all tänkbar information om körsträcka och soppaförbrukning. Snyggt och prydligt utan att det blir alltför pjåkigt.

Lapplisornas skräck
Under huven på Seat Leon Rickard Rydell Edition arbetar en tvålitersfyra på 185 hästar. Hundrastrecket nås på 7,8 sekunder och toppfarten är 221. Även fjädringskomforten är helt okej för en bil med sportiga ambitioner vilket betyder att den är i hårdaste laget för att passa i vardagskörning. Man blir dock väl kompenserad genom bilens exemplariska uppträdande på vägen. Även tvära hårnålar tas lekande lätt utan minsta ansträngning från chassit. Spårstabiliteten är utmärkt och testbilen är i alla avseende en njutning, fram tills den första fickparkeringen. Någon sikt snett bakåt finns nämligen inte på grund av formgivningen.
Utsikten rakt framåt är däremot suverän och de originella vindrutetorkarna parkerar lodrätt. Ja, nu blir det riktigt knepigt för lapplisorna att hitta plats för parkeringsboten. Fortkörningar är däremot fortfarande ett bekymmer, men de båda B-stolparna har begåvats med en skylt som säger att bilen "tillhör" Rickard Rydell med autograf och allt. Sedan återstår det bara att försöka övertyga ordningsmakten?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!