Sanden blev till guld

Lagom till snöslaskets intåg packar vi resväskan och sjunger "Eviva España". Här ska vi njuta av milslånga stränder under arbetstid, men inte för att sola utan snarare bada - i gyllenbrun sand. Nästan alla skrikande turister har åkt hem och solstolarna står uppallade, vilket underlättar för vårt lilla äventyr. Seat Altea Freetrack älskar nämligen att spruta sandkaskader och tar sig fram likt en strandloppa tack vare fyrhjulsdriften. Frågan är om vi eller spanjorskan sticker huvudet i sanden?

Foto:

Seat2007-12-06 08:42


Badbollarna är bortblåsta, badvaktstornet tomt och försäljarna har sålt slut på sina falska Rolex-klockor. Den långa stranden ligger öde, men så plötsligt hörs ett motorvrål och det ser ut som om en storm närmar sig. Sanden yr och piskar oss i ansiktet medan vår inplastade digitalkamera skjuter skarpt. Seat Altea Freetrack gör sig verkligen bra på bild, mycket tack vare den fräcka färgen: Crono Yellow.

En god paella
Seat Altea Freetrack har ett fräckt offroadutseende och är naturligtvis utrustad med hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Stryktåliga plastpaneler omgärdar karossen samtidigt som rejäla skärmbreddare och hasplåtar resulterar i den småstöddiga looken. Färgutbudet har inspirerats av spanjorernas nationalrätt - paella. Det erbjuds en härlig mix av kulörer exempelvis saffransgult, paprikarött, olivgrönt, risvitt och pepparsvart. Alltså några av huvudingredienserna i den populära maträtten som faktiskt betyder "det som blev över" på arabiska. Seaten har en trevlig interiör med innerutrymmen i limousineklass och bagaget bangar inte i första taget. Den bakre sätesraden kan dessutom skjutas sexton centimeter i längsled vilket gör kupén rejält flexibel. I den rikliga standardutrustningen ingår, förutom bl.a. klimatanläggning, en sjutums takhängd bildskärm. Det är bara att koppla in en dvd-spelare så sitter barnen garanterat stilla.

Spansk eldighet
Största förändringen är naturligtvis att spanjorskan kan driva på alla fyra vid behov. Den svensktillverkade Haldex-kopplingen ser till att bakhjulen börjar arbeta så fort framsulorna tappar greppet, något som funkade utmärkt på vårt strandtest. Under huven erbjuds tre motorer - en rapp bensinfyra på tvåhundra hästar samt en snål diesel på 140 (lanseras under våren 2008). Vi har dock kört den förväntande storsäljaren: en turbodiesel på 170 hästkrafter.
Det är en vass maskin som ger bilen stor körbarhet och lysande prestanda. Sprinten till hundra klaras av på 8,7 sekunder och toppfarten är 204. Hur det är med köregenskaperna? Jo, det är synd att klaga. Chassit känns stabilt och spanjorerna bjuder naturligtvis på många elektroniska hjälpsystem. Sylvia Vrethammar får äran att sammanfatta testvagnen: "På spanska folkets eldighet jag tänt och lagt mig till deras temperament. Eviva España!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!