Seat Ibiza är spanjorernas volymbil och finns med såväl tre som fem dörrar, men vill man ha den sportigaste versionen med tilläggsnamnet Cupra så får man nöja sig med tre. Men det är värt besväret med att ta sig in i baksätet, man får nämligen lön för mödan. Under huven arbetar en fyra med såväl turbo som kompressor i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Allt är bäddat för en dag fylld av intressanta körupplevelser.
Imponerande effektInstrumenteringen är relativt enkel men flera mätare kan även visas i navigationsskärmen, vilket för övrigt är standard. Vår testbil har begåvats med ett läckert glastak som lätt kan misstas vara en öppningsbar taklucka av modell större, men tillvalet á 6 500 kronor kan bara höjas något i bakkant. Det kanske är lika bra för när det är riktigt varmt så kör man helst med alla fönster stängda och låter luftkonditioneringen sköta jobbet. Vi sitter riktigt bra och framstolarna har lagom mycket karaktär av bucket seats. När vi väl funnit oss till rätta så är det bara att ställa in sportratten som även huserar växlingspaddlarna och ge oss iväg. Motorn morrar till lite dovt och ingen människa kan ana att det lilla busfröet till maskin bara är på 1,4 liter. Ändå levererar den 180 spanska hingstar med expressfart.
Extremt prisvärdAsfalten är inte den slätaste, men fjädringen slukar potthålen oväntat bra och så länge bilen körs lugnt gör den inte mycket väsen av sig. Men när vi kommer upp i bergen ges tillfälle att byta skepnad. Plötsligt blir spanjorskan blixtsnabb tack vare en motor som drar på alla varvtal och DSG-lådan växlar snabbare än du ens hinner tänka ordet "v-ä-x-l-a". Hundrastrecket nås på 6,9 sekunder och enda smolket i glädjebägaren är en tydlig torque steer vid fullgasacceleration. Det drar med andra ord i ratten och bilen riskerar att vandra i sidled när man ger "järnet".
Å andra sidan snackar vi om ett körsätt som man inte ägnar sig åt till vardags. Bromsarna är i alla fall rejält på bettet och de knallröda racingoken är väl tillgodosedda för 228 km/h i toppfart. Vad kostar då kalaset? I grundutförande går vår faceliftade Seat Ibiza Cupra loss på 199 900:-. Det gör spanjorskan extremt prisvärd och är 12 000 billigare än föregångaren. För dessa pengar kan man ju alltid överge sin festliga Ibiza för att åka till festernas Ibiza.
Sätt fart på pengarna
Barcelona är staden som aldrig sover och på morgonradion berättar meteorologen om dagens förutsättningar: stekande sol från en klarblå himmel. Det innebär i sin tur att lågprofildäcken från Bridgestone greppar asfalten grymt bra när vi provocerar vår knallröda leksak. Seat Ibiza Cupra lever verkligen upp till sitt efternamn och bjuder på fart, fest och rejält hålligång - precis som den stekheta partyön bilen döpts efter.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!