Sportnytt från Seat

Som om det inte är nog med årets influensa - nu är även röda faran på väg! Men i stället för hosta, huvudvärk och hög feber så drabbas de smittade av spanskt temperament och habegär. Hemmanationen kallar fenomenet för "auto-emoción" och penicillin biter inte på åkomman. Det gör däremot en förförerska från Katalonien. Seat Leon Linea R heter botemedlet och bilen bjuder upp till en het flamenco!

Foto:

Seat2009-01-19 08:30


Om du tar en 160 hästars Seat Leon Style för 194 900 kronor och hostar upp 22 000 ytterligare så får du en häftig spanjorska med ett specialskräddat stylingpaket kallat Linea R. Vad sägs om rekordstora luftslussar såväl fram som bak, fräcka sidokjolar, takspoiler, sportchassi, 18-tums fälgar och två breda avgasrör? Vips har vardagsbilen förvandlats till en designmässigt kaxigare familjesportvagn än den betydligt dyrare toppmodellen Leon Cupra på 240 kusar.

Snyggt och prydligt
Testbilen är lika blodröd som matadorernas skynke medan inredningen är becksvart. Framsätena har suverän skjutmån och det går lätt att följa efter med ratten som kan justeras på alla ledder. De främre sportstolarna är bekvämt skålade och baksätet riktigt rymligt, alltså långt ifrån vissa konkurrenters "kyrkbänkar". Ja, det blir inte sämre när man blickar ut över instrumenteringen som har en centralt placerad varvräknare graderad till 8 000 varv. Till höger om denna finns en sportig hastighetsmätare som börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid 15. Fräckt! Bränsle- och temperaturmätare återfinns i den vänstra mätartavlan tillsammans med färddatorn som ger all tänkbar information om körsträcka och soppaförbrukning. Snyggt och prydligt utan att det blir alltför pjåkigt.

Rullande njutning
Under huven på Seat Leon 1,8 TSI Linea R arbetar en turbofyra på 160 hästkrafter. Hundrastrecket nås på åtta sekunder blankt och toppfarten är 213. Den sexväxlade och glädjande nog tätstegade lådan passar bilen som handen i den berömda handsken. Även fjädringskomforten är helt okej för en bil med sportiga ambitioner vilket betyder att den är i hårdaste laget för vardagskörning. Man blir dock väl kompenserad genom bilens exemplariska uppträdande på vägen och även tvära hårnålar tas lekande lätt utan minsta ansträngning.
Spårstabiliteten är utmärkt och testbilen är i alla avseende en njutning, fram till den första fickparkeringen. Någon sikt snett bakåt finns nämligen inte på grund av formen. Utsikten rakt fram är däremot suverän och de originella vindrutetorkarna parkerar lodrätt till lapplisornas förskräckelse. Det är alltså ingen slump att spanjorerna kammade hem världsmästartiteln med en Seat Leon i förra årets VM för standardvagnar, WTCC!

Fotnot:
"Auto-emoción" är spanska för "bilkänsla".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!