Förra året gick SAS piloter ut i strejk, och tiotusentals resenärer drabbades av försenade eller inställda flyg. Nu kan det vara dags igen. Den här gången är det Svenska Transportarbetareförbundet som varslat om strejk, då förhandlingarna med arbetsgivarna har kört fast.
Kommer man inte överens innan dess utlyses strejk på flygplatserna Bromma och Landvetter med start måndag 3 juli. Löses inte knutarna i förhandlingarna upp sprids strejken även till Arlanda med start onsdag 5 juli.
En strejk på Arlanda påverkar bevakningsföretaget Avarn, vars personal bland annat arbetar med röntgenkontroll av bagage.
– De anställda som påverkas är röntgenpersonalen, samt de som sköter varukontrollerna och grindarna, säger Mikael Högberg, pressansvarig för Avarn.
Flygen kan fortfarande lyfta, och säkerhetskontrollen, som också den bemannas av Avarn, påverkas inte av strejkvarslet. Men all röntgenkontroll av incheckat bagage kommer att stoppas.
– Det är tråkigt att vi hamnat i denna konflikt och vi hoppas att den kommer lösas innan varsel träder i kraft. Vi hoppas på att det faller ut positivt så att inga konfliktåtgärder behöver vidtas, säger Mikael Högberg.
Flygbolaget SAS, vars pilotstrejk förra året drabbade cirka 370 000 passagerare och ställde in 3 700 flyg till en kostnad av över 1,5 miljarder kronor, hoppas att denna sommarsäsong kan bli lugnare än den förra.
– Vi vill slippa spekulera utan hoppas istället på en bekymmersfri sommar i år, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, SAS pressansvarig.
Resenärer uppmanas att kontakta sina flygbolag och researrangörer för mer information om strejken skulle bryta ut.
Bakgrunden till konflikten är bland annat arbetsgivarnas ovilja att möta Transports förslag om bland annat högre ingångslöner, som i dag ligger på cirka 23 000 kronor.
Varför har ni beslutat att strejka nu?
– Avtalet löper ut nu. Det är praktiskt taget enda tillfället för oss att kunna gå ut i strejk på det här avtalet. Det olyckligt att det behöver vara just nu, men återigen vår enda möjlighet att få till bättre villkor i branschen, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Varför anser facket att högre ingångslöner och bättre löneutveckling är nödvändiga?
– Branschen har problem med att rekrytera och behålla personal. För att fler ska välja yrket och samtidigt vilja stanna kvar måste vi höja ingångslönen och samtidigt premiera erfarenhet och kompetens.
Almega, Sveriges ledande arbetsgivarorganisation för tjänstesektorn, är den som förhandlar om kollektivavtalet med fackföreningen. Richard Orgård, förbundsdirektör för Almega, tycker att strejkvarslet är oansvarigt.
– Transport vill ha mer än alla andra på svensk arbetsmarknad och det är inte rimligt. När de inte får det så hotar de bland annat svenskarnas semesterresor. Det är beklagligt, vi hade gärna fortsatt förhandla, säger Richard Orgård och lägger till:
– Vi är öppna för att gå Transport till mötes i de flesta frågor, men sammantaget måste det avtal som vi tecknar ligga i linje med alla andra avtal på arbetsmarknaden.
Vilka åtgärder föreslår ni för att undvika strejk?
– Vi är villiga att ge Transport precis lika mycket som alla andra har fått i årets löneförhandlingar. Inom Almega har vi tecknat nästan 100 avtal hittills och alla de håller sig inom de ramar som arbetsmarknadens parter kommit överens om.