– På sikt är det meningen att brukets kraftstation ska leverera ström till den här laddstationen, säger han. Den ska byggas vid gamla brukskontoret.
Men riktigt än är han inte där, det krävs fortfarande en hel del pappersarbete innan enmegawatts-greneratorn kan rulla igång.
Laddstationen kommer långt innan dess. Redan fram på höstkanten hoppas han att den ska vara på plats och skapa möjligheter att ladda både personbilar och lastbilar.
Det dräller precis inte av elbilar i trakten, men du vågar satsa ändå?
– Framförallt vänder stationen sig till förbipasserande, säger Magnus Danielsson som ser att elbilen blir allt vanligare.
Det dröjer heller inte så länge, tror han, förrän även lastbilarna är elektrifierade. Så han planerar också in en kraftigare laddstolpe för just lastbilar. Det är ju ett antal sådana som kommer till och från bruket varje dag.
– Min tanke är att den ska placeras så att bilarna kan laddas medan de lastar och lossar, säger Magnus Danielsson.
I planen ingår det också att skapa en plats för laddning, inte bara av bilen utan också av själen.
– Det är ju en vacker plats där vid dammen, och medan man laddar ska man kunna stå och titta på vattnet, som skapar kraften, och sedan går strömmen rakt in i bilen, säger han.
Magnus Danielsson har liknande planer även för sin fastighet i Virserum, gamla W-möbler. Fast där blir det lokalproducerad ström. Han har också några laddstationer på gång i Stockholm och på andra håll i landet.