I oktober 2021 hade endast 50 procent av lärarna i grundskolan i Hultsfreds kommun lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne, enligt ny statistik från Skolverket som Lärarförbundet sammanställt på kommunnivå. Lärarbehörigheten i kommunen är den femte lägsta i landet.
– Det är beklagligt att vi har hamnat där. Vi har en del lärare som har gått i pension och det har inte fyllts på underifrån med nya kollegor. Då är det vikarier som inte är utbildade som fått tjänsterna, säger Emmelie Nord.
Hon menar att bristen på behöriga lärare drabbar eleverna och försämrar likvärdigheten i skolorna.
– Vi måste göra läraryrket attraktivt igen, säger Emmelie Nord som vill se högre löner och bättre villkor för lärarna.
– Är lönerna låga så är det svårt att avvara en del av sin tjänst och studera. Därför behöver vi få upp lönerna för att ge möjlighet att kunna studera vidare.
Lägst andel behöriga lärare har skolorna på de mindre orterna i kommunen. Allra lägst är lärarbehörigheten på Silverdalens skola, där endast 24 procent av lärarna är behöriga. Men den siffran kommer snart att förbättras.
– Vi tar examen i maj, säger Caroline Phalén och Sarah Harrysson som kombinerar jobbet som mentorer för årskurs 5 med distansstudier på Högskolan i Gävle.
– Vår chef är väldigt stöttande. Hon tycker att det är viktigt att vi blir klara med utbildningen och ger oss förutsättningar för det.
Caroline Phalén berättar att tentaperioderna varit tuffa, men annars har det fungerat bra att kombinera studierna med jobb. Båda jobbar 80 procent och studerar på heltid sedan fyra år tillbaka.
– Corona kom lägligt för oss, för då slapp vi åka till Gävle. Det är sju timmar enkel resa, så det sparade vi både tid och pengar på.
Hur viktigt är det att bli behörig lärare?
– Det finns väldigt många bra lärare som inte är utbildade, så utbildningen spelar inte all roll. Men en utbildning är en utbildning.
Tänker ni stanna på Silverdalens skola?
– Vi har en femma nu, så vi tänker att vi ska följa dem sexan ut. Vi trivs jättebra tillsammans och med arbetslaget, säger Caroline Phalén som inte har några andra planer i nuläget.
– Jag tycker väldigt mycket om små skolor där man känner alla elever och vet vilka som går i de andra klasserna också, säger Sarah Harrysson.