Där satt den, Skoda!

Tre Kronor med börderna Sedin i spetsen imponerade stort när de spelade hem det efterlängtade guldet i hockey-VM. Bragden på hemmaplan har varit lika svår att missa som Skoda-bilarna som stod uppställda inne i Globen eller tjeckernas berömda logga på mittpunkten. Nu återstår bara frågan om nya Skoda Octavia Combi kommer bli lika oförglömlig som Fredrik Petterssons avgörande straff i kvarten mot Kanada?

Foto:

Skoda2013-07-27 10:33


Tjeckerna har varit huvudsponsor till hockey-VM sedan 1991 och framgångssagan har varit stor. Dock finns det inga funderingar på att kliva av isen eller ta timeout utan Skoda har nyligen tecknat ett nytt sponsoravtal som sträcker sig ända fram till 2017. Här råder det inga tvivel om vem som får mest istid.

Bräcker allaVem har sagt att Skoda är ute på hal is? Den tredje formationen, förlåt, generationen har tagit ett rejält kliv uppåt och formgivningen känns elegantare än någonsin. Skoda Octavia Combi ska visa vägen vad gäller utrymme, kvalité, teknik och design, så med sedanmodellen i ryggen är radarparet utan tvekan med i matchen om kunderna. Interiören känns genomtänkt och alla knappar samt reglage är placerade på precis rätt ställen. Kombin har växt till sig och blivit både längre samt bredare och innerutrymmena har därmed förbättrats, vilket resulterat i ännu generösare med plats. Bagageutrymmet sväljer numera 610 liter, men fäller man baksätet får du plats med ett helt "hockeylag" á 1 740 liter, vilket är mer än vad storlastarna Mazda6 Wagon, Volkswagen Passat Variant och Volvo V70 tar. Det nedfällbara lastgolvet är en lika smart lösning som ett perfekt gömställe och här kan du lägga undan dina värdesaker.

Formstark förstafemmaVi har begett oss till Österrike och närmare bestämt Kitzbühel som är en av landets mest kända vintersportsorter för att testköra nya Skoda Octavia Combi. Efter att ha slagit ner baken i förarsätet, synat bilen i sömmarna ordentligt ger vi oss ut på de österrikiska vägarna. Vi skjutsar i en ny växel, lägger mer tyngd på gaspedalen och glider ut i vänster körfält och drar förbi. Omkörningen går smidigt och bilen känns stark, muskulös och visar inte det minsta sken på något svaghetstecken.
Den formstarka förstafemman består av tre fyrcylindriga bensinare på 105 (184 200:-), 140 (201 400:-) respektive 180 hästkrafter (216 400:-) samt två dieslar på 105 (209 400:-) respektive 150 hk (222 400:-). Vi provkörde mellanbensinaren som fixar accelerationen till hundra på 8,5 sekunder, toppar 212 km/h och dricker måttliga 0,53 liter milen. "Tjecka" Octavia Combi gör en riktig "Kronwalled", med andra ord en oförglömlig och rejäl tackling i sann Niklas Kronwall-stil som sätter konkurrenterna ur spel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!