En duktig praktikant

Att ha "praktik" innebär oftast en bra start på karriären - det hoppas i alla fall Skoda. Tjeckerna lanserar just nu en arbetsplats på hjul som visar konkurrenterna vart skåpet ska stå.

Foto:

Skoda2008-07-28 06:55

Skoda Praktik är nämligen en skåpbil som baseras på storsäljaren Roomster, fast stora delar av innandömet har skrotats. Det innebär tre saker: att bilen blivit bränslesnålare, betydligt billigare och lastar utav bara tusan. Nu återstår frågan hur den fungerar i praktiken? Vi har svaret!
Enligt tjeckernas egen slogan har deras bilar alltid varit "för nuftiga människor". Nu lanseras en skåpbil och vad kan då vara lämpligare än att vända sig till alla "praktiska människor". Skoda Praktik bygger på storsäljaren Roomster men är tvåsitsig och har fått baken ombyggd till ett lastutrymme. Bakdörrarna finns således kvar, däremot har sidorutorna fått glaset ersatt med karosslackerad plåt. Alltså perfekt för att dekaltrimmas med ägarens logo.Tanken räknas
Är det tre saker som tjeckerna kan så är det ishockey, bygga bilar och tajming. Låt oss fokusera på det sistnämnda - Skodas framgångar beror nämligen på att bilarna släppts vid exakt rätt tidpunkt. Praktik lanseras medan konjunkturen fortfarande är god och bjuder på fiffiga lösningar.
Bilen har exempelvis ett rejält lastförskjutningsskydd bakom framstolarna som är finurligare än vad man först kan tro. Lastgallret är nämligen ställbart i olika lägen för att antingen ge plats åt en förare med långa ben eller skrymmande last. Visserligen måste ett tiotal skruvar lossas och dras åt igen, men det är tanken som räknas! Lastutrymmet är lätt att komma åt tack vare tre stora dörrar, men tyvärr saknas smidiga skjutdörrar. Golvet är slätt som en dansbana och det finns även sex lastöglor - vilka kan behövas. Maxlasten är hela 545 kilo, vilket i det närmaste motsvarar halva bilens vikt. Det är inga överord att kalla Praktik för praktisk.

Praktisk lastare
Bilen bjuder på ett "plåtigt" lastutrymme eftersom det är helt barskrapat på material och tanken är att köparen ska inreda efter sina önskemål. Att köra bilen "ren" innebär att lastutrymmet på 1900 liter förvandlas till en rullande resonanslåda, så det är bara att höja ljudet på den standardmonterade cd-spelaren. Motorn i testbilen är en trecylindrig liten rackare på sjuttio hästar, vilket främst märks på soundet. På tomgång låter maskinen som en traktor, men trean är dragvillig och känns pigg i accelerationer från låga farter. Andra motoralternativ är en fyrcylindrig bensinare på 1,4 liter och 85 hästar samt dieslar av samma storlek på sjuttio respektive åttio hästkrafter. På säkerhetsfronten ingår fyra krockkuddar, bältespåminnare, bältessträckare, antispinn- och antisladdsystem. Ändå kostar det bara från 114 900 kronor för att bli ägare till en praktisk tjeck!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!