En "superb" Skoda

Vi begav oss till Österrike, närmare bestämt Wien, för att provköra en "tjeck" familjelimousin i snyggt matchställ. De två hockeynationerna har haft många inbördes möten genom årens lopp och tjeckerna kan stoltsera med flest bragder. Bagageutrymmet i Skoda Superb Combi sväljer ett halvt lags hockeytrunkar samtidigt som baksätet bjussar på en ordentlig bensträckare. Frågan är om den nya faceliften sätter guldkant på tillvaron?

Foto:

Skoda2014-01-04 05:05


Det är i baksätet som Superb Combi upplevs bäst och limousinkänslan är uppenbar. Skoda har kommit med en "tjeck" finess för de kräsna baksätespassagerarna och numera kan man bocka för elstyrda framstolar i tillvalslistan. I priset ingår nämligen en extra knappsats på sidan av passagerarstolen, vilket gör att den som sitter bakom kan skjuta fram stolen och ge sig själv lite extra benutrymme.

Rekordstort utrymmeFronten har en ny bredare grill, nya strålkastare och dimljus men också ett nytt stuk på motorhuven. Det hela resulterar i ett nosparti som liknar syskonet Octavia, men också den billigare modellen Rapid. Nu pratar vi lyx och den som vill kosta på lite extra kan välja till bi-Xenonstrålkastare med LED-ljus. Skodas ägare är vana att få mycket bil för pengarna och nya Superb gör knappast ingen besviken med sitt grundpris från 256 200 kronor. Komforten är i absolut toppklass och tack vare de stora innerutrymmena färdas man utmärkt. Det är i baksätet som bilen upplevs bäst, utrymmet är gigantiskt och bjuder på en ordentlig bensträckare. Finesserna är många och här tycks inget ha lämnats åt slumpen. Kombin har en ordinär baklucka och bagageutrymmet sväljer kolossala 633 liter eller 1 865 som mest, vilket är snudd på rekord!

I regn och ruskMed nio krockkuddar och en rad olika säkerhetssystem som trötthetsvarnare, start-i-backe-hjälp och däcktrycksövervakning är säkerheten på topp, vilket har resulterat i fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Under huven erbjuds bensinfyror på 160 respektive 200 hästar samt en sexa på 260. Start/stopp-teknik går att få till alla motorer, men är standard på de tre dieselversionerna på 105, 140 respektive 170 hästkrafter. Här får man också motorbroms-återvinning som ser till att spara på bränsledropparna.
På vägen känns Skoda Superb Combi som namnet antyder - superb. Det enda störande är ljudet från den testade dieselmotorn, men det kan man leva med. Smarta lösningar är en av Skodas paradgrenar och en kul finess är att Superb Combi, likt Rolls-Royce Phantom, har ett paraply i vänster bakdörr. Paraflaxet utmärker sig genom att inte enbart fälla upp sig, utan även ihop sig, automatiskt. Vilka tyska prestigemärken kan matcha det?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!