En "tjeck" kombi

Skoda Fabias prispolitik lockar kunder och ger konkurrenterna huvudbry. Bottenpriset startar på 114 700 kronor och hostar du upp 3 900 ytterligare så blir den nya "combin" din. Om baksätet fälls så rymmer bilen hela 1 460 liter bagage, vilket är mer än Volvo V50. Kvalitén är genomgående bra även om doften av nybilsplast sticker i näsan. Skoda har kommit över stadiet där bilarna bara var förnuftiga och billiga - nu är de även prisvärda och välutrustade!

Foto:

Skoda2008-03-05 08:41


Skoda Fabia Combi är förvånansvärt rymlig och man sitter inte bara utmärkt i framstolarna, utan även baksätet är bäst i klassen. Flera bilar på marknaden som är en halvmeter längre har inte bättre innerutrymmen, vilket är ett mycket gott betyg. Faktum är att modellen bara växt marginellt mot föregångaren (sex millimeter på längden och tio på höjden) ändå har lastutrymmet ökat med hela 235 liter. Snacka om smart paketering.

Intressant miljöbil
Testbilen är enkel och okomplicerad, vilket inte är detsamma som dålig och uråldrig. Nej, det är snarare tvärt om. Fabia Combi är mycket lätt att leva med och är dessutom betydligt snyggare och mer praktisk än föregångaren. Bara en sådan enkel sak som att bilen har dubbla handsfack kan göra de åkande på strålande humör. Det undre har dessutom möjlighet att kyla drycker, vilket är praktiskt i en tid då många tillverkare mer eller mindre eliminerat handsfacket på krockkuddens bekostnad. Motoralternativen är många och består av bensinare på 70, 85 respektive 105 hästkrafter samt dieslar på 80 eller 105. Numera finns även ett miljöalternativ - en oljebrännare på 80 hästar vid namn Greenline (150 800:-). Den är så grön att du även får 10 000 spänn i miljöbilspremie. För slantarna kan du köpa såväl metalliclack (3 300:-) som luftkonditionering och ljudanläggning (6 500:-). Imponerande!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!