En "tjeck" snöman

Tjeckerna har hittat det rätta glidet och sedan introduktionen 2009 har över 282 000 Skoda Yeti lämnat fabriken i tjeckiska Vrchlabi. Lagom till de olympiska vinterspelen kommer modellen i en ny tuffare version för dom som vill bege sig offpist. Yeti Outdoor är bilen för dig som kräver bra fäste ute i terrängen och den oömma skruden sitter som gjuten. Låt testet börja!

Foto:

Skoda2014-05-02 04:05


Det kommer att bli en hård kamp när vinter-OS i Sotji går av stapeln: 94 nationer kommer att kämpa i tolv olika grenar och göra upp om totalt 98 olika medaljevent. Vi har dock inte provkört Skodas nya snöman (Yeti betyder snöman) på vintriga vägar utan däremot i riktigt tuff terräng och resultatet är över förväntan.

Vilken tuffingDet är inte mycket som skiljer Outdoor från "vanliga" Yeti. Terrängversionen har fått ett tuffare nosparti och lite svarta lister i oöm plast samtidigt som baken har en nydesignad baklucka och nya lysen. Bakstolarna har exempelvis samma flexibla sätessystem, vilket betyder att man kan möblera helt efter behov och behag. Bagageutrymmet sväljer 510 liter men väljer man att fälla sätena ökar volymen till hela 1 580. Två utrustningsnivåer finns att välja mellan: Ambition och Elegance. Den förstnämnda har begåvats med 16-tumsfälgar liksom luftkonditionering och en ljudanläggning med Bluetooth. I Elegance (13 500 kr extra) får man bland annat 17-tums aluminiumfälgar och skinninredning. Väljer man till fyrhjulsdrift för 8 000 kronor så ingår även dragkrok samt elektronisk hjälp för start i backe och branta nedförslut.

Smarta lösningarUnder huven erbjuds en halv OS-trupp med fyrcylindriga motorer: bensinare på 105, 122 respektive 160 hästkrafter samt turbodieslar på 105, 110, 140 respektive 170 hk. Vi provkörde den starkaste dieseln som fixar hundrastrecket på 8,6 sekunder samtidigt som den toppar 197 km/h. Skoda Yeti Outdoor har försetts med en hel del säkerhets- och hjälpsystem, något som vi fick chansen att prova på ordentligt. Väljer du till fyrhjulsdrift så är knappen "Off-Road" standard, vilken hjälper dig på flera olika sätt. I kraftiga nedförslut så begränsas exempelvis hastigheten automatiskt och bilen tar sig ner helt på egen hand - bara du styr.
Start-i-backe-hjälpen ser dessutom till att bilen står stilla i uppförsbackar även om bromspedalen inte är nedtryckt. Skodas signum är smarta lösningar och även om det fanns en hel del av den varan tidigare så har man spätt på med lite mer i nya Yeti. Vad sägs om en löstagbar ficklampa i bagaget, säkerhetsvästhållare under förarsätet, papperskorg i sidodörren och en isskrapa i tanklocket? Visst låter det förnuftigt, precis som grundpriset. Det startar från 194 000 och då får du en tjeck snöman som kan levereras lagom till de olympiska spelen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!