Enkel match för Fabia

Vi befinner oss i ett sommarvarmt Aten men snackar ändå ishockey. Ingen kan väl ha undgått att Skoda varit huvudsponsor till ishockey-VM och har så varit i sjutton år. Sponsorskapet har till och med gett en plats i Guinness Rekordbok eftersom inget annat företag sponsrat ett världsmästerskap under en så pass lång "period". Tacka dagens uppdaterade testbil för det. Skoda Fabia är nämligen tjeckernas stjärnspelare och det går åt för att tackla mångmiljon-kalaset.

Foto:

Skoda2010-06-02 06:46


Det blev trots allt ett lyckligt slut för våra svenska hockeygrabbar, även om Bengt-Åke Gustafsson fick massiv kritik efter att ha tagit timeout i semifinalen med bara femton sekunder kvar att spela. Det slutade med ett blågult brons och guld för Tjeckien. Men den största vinnaren är Skoda som sponsrat hela jippot och om du missade den gigantiska logotypen på mittpunkten så besök då närmsta optiker.

Härliga färger
Det är inte några dramatiska förändringar som utmärker uppdaterade Skoda Fabia. Nya veck på motorhuven, ny grill och strålkastare med gladare uppsyn är det mest uppenbara. Tittar man däremot på inredningsdetaljerna ser man att tjeckerna lyft sig ett steg till och har nu inte bara ambitionen att vara förnuftig. Nu vill Skoda även vara lite elegant och smart vilket framgår av deras slogan "Simply Clever". Både den utvändiga och invändiga finishen känns väl så premium som koncernsyskonet Volkswagen Polo. Om vi börjar utifrån så är inte minst färgvalen intressanta, vad sägs exempelvis om corridaröd, pacificblå, sprintgul eller rallygrön? Kulörerna erbjuds även med vitt tak vilket lyfter utseendet och Fabian blir riktigt "tjeck". Komfortkänslan är hög med sköna stolar, nya inredningsdetaljer, bättre materialval och en instrumentering som knappast kan göras tydligare.

Ute på hal is?
Även på den tekniska sidan har Skoda tagit sig i kragen och använder inte längre motorerna som Volkswagen inte vill ha. Man fortsätter dock tills vidare att sälja en trepip på 70 hästkrafter men som volymmodell kommer den att fasas ut till förmån för en körglad bensinfyra på 86. Det är en trevlig maskin som dricker 0,52 liter milen och släpper ut 119 gram koldioxid. Därmed klassas modellen som miljöbil vilket ger skattebefrielse i fem år. Köper du däremot exakt samma motor fast i den mer välutrustade Active-versionen så åker koldioxidutsläppet upp med ynka två gram och du blir plötsligt en "miljöbov" eftersom gränsen går vid 120 gram. Det om något känns snopet! Den största bensinaren är på 105 hästar och erbjuds även med en sjuväxlad DSG-låda.
Föredrar du hellre diesel så finns tre miljöklassade maskiner på 75, 90 respektive 105 hk. Trots att trion har olika effektuttag så anges samma förbrukning: 0,42 liter milen. Då återstår bara frågan om den röda prislappen finns kvar? Naturligtvis räcker inte "tre kronor" men du behöver enbart lägga till 117 397 för att få instegsmodellen, men vi rekommenderar att hosta upp 11 300 kronor ytterligare så blir den förväntade storsäljaren din. Vem har sagt att Skoda är ute på hal is? Timeout!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!