Ett "rum" med utsikt

I den gyllene staden på kullarna runt Moldaufloden trängs byggnader från olika tidsepoker: gotik, rokoko, renässans och jugend. Är det måhända härifrån inspirationen till nya Skoda Roomster hämtats - bilen kombinerar nämligen flera olika tidsepoker. Den har jättelika glasytor från gotiken, samma linjeföring som rokokon, en spännande renässansinteriör samt en "påklistrad" lyxkänsla likt jugendstilen. Man kan sammanfatta hela "paketet" med ett ord: braksuccé!

Foto:

Skoda2006-07-07 07:15

Skoda Roomster har ett mer personligt utseende än vad som är vanligt för bilar i den här klassen. Tjeckerna har tagit ut svängarna med ritstiftet och fått till en riktigt tilltalade design. Bakdörrarnas handtag är exempelvis dolda i C-stolpen och bakrutornas nederkant går nästan ner till midjan. I kombination med ett megastort glastak på över en kvadratmeter är nya Roomster verkligen ett "rum" med fantastisk utsikt.

Attraktiv prislapp
Materialvalen i inredningen känns inte billiga, även om det mesta är plast. Förarmiljön präglas av såväl enkelhet som funktionalitet och man uppskattar sådant som en helt integrerad ljudanläggning med möjlighet att bygga på med navigation. Baksätet rymmer en trio men kan också byggas om från ekonomiklass till business genom att helt enkelt lyfta ut mittstolen. De två kvarvarande stolarna flyttas då med fördel närmare varandra genom ett par enkla handgrepp och vips så är bilen fyrsitsig. Bakstolarna kan naturligtvis plockas bort helt och hållet vid behov, men måste då förvaras någonstans. Många undrar säker över prislappen så låt oss gå igenom siffrorna på stubinen. Den billigaste versionen börjar på 138 900 kronor inklusive luftkonditionering, vilket måste anses som mycket attraktivt. Dessutom är tillvalsutrustningen riktigt trevlig läsning eller vad sägs om 1 000 kronor för däcktryckövervakning, 1 900 kr för farthållare eller 3 000 spänn för helautomatisk ACC?

Riktigt sugen
Under huven erbjuds bensinmotorer på 85 respektive 105 hästkrafter, eller dieslar på 80 respektive 105. Vi har provkört den största bensinaren på 1,6-liter och maskinen arbetar tyst och vibrationsfritt - växellådan är dessutom något av det bästa vi provat på länge. Att köra bil på den tjeckiska landsbygden är som att befinna sig på en avancerad testbana. Sliten kullerstensbeläggning varvas med nylagd asfalt på hypermoderna motorvägar.
Skoda Roomster har ingen avancerad chassikonstruktion men erbjuder ändå riktigt bra komfort även där vägen är mer anpassad för hästekipage. Ja, Tjeckien är verkligen kontrasternas land och Prag har för övrigt gått om Paris i turistillströmning under sommaren. Vi strosar med välbehag genom de centrala delarna av staden och känner doften av nystekta tjeckiska korvar tränga ut genom restaurangfönstren. Visst blir man riktigt sugen - både på en bit mat och den nya folkvagnen från öst!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!