Fabia är som en pizza

Rubriken får dig säkert att bli lite konfundersam, men det är faktiskt helt sant och därför plåtade vi testbilen utanför en pizzeria. Nya Skoda Fabia är som en prisvärd pizza med en oändlig mängd av ingredienser. Somliga älskar du jättemycket, andra är mer tveksamma - den omtvistade oranga metalliclacken är ett utmärkt exempel på det. Precis som med en pizza så finns det personliga favoriter, men ibland vill man prova något nytt och lägger till nya spännande tillbehör. Så tveka inte, ta en tugga och njut!

Foto:

Skoda2007-06-13 09:39

Skoda Fabia har fått en ansiktslyftning och framstår nu som en snygg och välutrustad småbil.
Man har effektivt tvättat bort snikstämpeln genom att förse bilen med en hel del kul tillbehör.
Man kan exempelvis få bilen med vitt tak aŽla Mini Cooper, elsollucka, skinnklädsel eller bluetooth. Prislappen ligger inte längre under 100 000-kronorsstrecket men kunderna får en fullutrustad bil om vi plussar på med ytterligare tjugofemtusen spänn. Vi har provkört den minsta bensinaren i Elegance utförande. Pris: 124 300 kronor.

Liten blir stor
Skoda Fabia är förvånansvärt rymlig och man sitter inte bara utmärkt i framstolarna, utan även baksätet är bäst i klassen. Flera bilar på marknaden som är en halvmeter längre har inte bättre innerutrymmen än Fabia, vilket är ett mycket gott betyg. Kvaliteten är genomgående bra även om doften av nybilsplast sticker i näsan. Skoda har kommit över stadiet där bilarna bara var förnuftiga och billiga - nu är de även prisvärda och välutrustade. Bara en sådan enkel sak som att bilen har dubbla handsfack kan göra de åkande på strålande humör. Det undre har dessutom möjlighet att kyla drycker, vilket är praktiskt i en tid då många tillverkare mer eller mindre eliminerat handsfacket på krockkuddens bekostnad. I standardutrustningen ingår även luftkonditionering, farthållare och en ljudanläggning med uttag för MP3-spelare. Hit the road!

Överraskar på vägen
Under huven erbjuds bensinmotorer på 70, 85 respektive 105 hästkrafter samt dieslar på 80 eller 105. Vi valde den bränslesnålaste bensinaren, då oljebrännaren hade ökat priset med hela 33 000 spänn vilket man kan köpa mycket soppa för. Maskinen är faktiskt trecylindrig medan alla andra motoralternativ är fyrcylindriga. Skälet att plocka bort en cylinder är flera: lägre förbrukning, lägre produktionskostnad och lägre vikt.
Funktionen är det i alla fall inget fel på och även köregenskaperna överraskar på ett positivt sätt. Men det är inte lönt att du kaxar dig vid rödljusen: 0-100 rullar på 14,9 sekunder och toppfarten är 163 km/h. Maskinen drar fint i stadstrafik även om man låter tvåan eller trean ligga i och förbrukningen stannar på beskedliga 0,59 liter milen. Nya Skoda Fabia är kort och gott en välsmakande pizzaslajs från Tjeckien!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!