Hallå du gamle indian

Man kan gissa att den klassiska hövdingen i kylaremblemet längtar hem till sin indianstam, för nu har tjeckerna byggt en fyrhjulsdriven Skoda Octavia Combi som tricksar sig förbi präriens faror utan problem. Lanseringen sker lagom till företagets hundraårsjubileum och det är lätt att börja nynna på schlagern "hallå du gamle indian". Skoda är verkligen på krigsstigen och här bolmas ingen fredspipa med konkurrenterna!

Foto:

Skoda2005-04-19 06:54

Emil Skoda var mannen som lade grundstenarna för Skoda. Det var också han som under en vårdag år 1920 tog sitt pick och pack och drog till det stora landet i väst för att låta sig inspireras av jänkarnas bilar. Väl där träffade tjecken en indianhövding som han helt sonika tog med sig hem - som betjänt! Detta sporrade marknadsbossen, för det var han som kom på idén att Skoda skulle ha indianfjädrar och en pil som kylaremblem. Nu återstår frågan om nya Skoda Octavia Combi 4x4 är lyckad eller om den behöver rulla till "medicinmannen"?

Sitting Bull
Genom att dansa i timmar trodde indianerna att gudarna skulle bjussa på välbefinnande och välstånd.
Ja, det är bara att konstatera att Skoda varit på en utomordentlig danskurs: 1994 blev nämligen företaget pånyttfödd och succéerna har avlöst varandra.
Om det sedan beror på rödskinnet i fronten eller ej låter vi vara osagt, men bakom ratten på testbilen så uppenbarar sig världens mest omtalade indian: Sitting Bull.
Man "sitter" nämligen riktigt bra i de "bulliga" framstolarna.
Ja, den ombonade kupén är betydligt rymligare och det beror på att karossen torterats i sträckbänk.
Jämfört med gamlingen så har nya Octavia Combi 4x4 dragits ut med sex centimeter på längden och fyra på bredden - men framförallt så har axelavståndet ökat med sju centimeter.
Det märks inte minst i baksätet där en trio blekansikten sitter utan problem, frågan är däremot om totempålen går in i skuffen?

Den siste mohikanen
Jo, det är faktiskt inga som helst problem.
Lastvolymen med uppfällt baksäte är imponerande 580 liter och samma siffror med ryggstöden nedfällda är 1620. Inte illa!
Men om indianstammens tepee (stortält) ska med så blir det genast problem, men då är Skoda Octavia Combi 4x4 standardutrustad med en avtagbar dragkrok.
Låt oss nu bekanta oss med "crazy horse" - alltså bensinfyrans 150 hästar. Det är en pigg och dragvillig nöjesmaskin som klarar hundrastrecket på strax under tio sekunder och som toppar 202.
Köregenskaperna är riktigt bra och antisladdsystemet ESP finns medskickat från fabriken.
Dessutom är markfrigången 2,5 centimeter högre än sina framhjulsdrivna syskon och det erbjuds en hasplåt under motorn.
Anledningen till det är förstås fyrhjulsdriften från svenska Haldex, vilket gör att testbilen når fram till den siste mohikanen i klippiga bergen utan problem.
Det om något måste glädja den "tjecka" hövdingen i kylaren!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!