Högtryck i alla väder

(Prag - Tjeckien) För fjorton dagar sedan hade jag behövt både badbyxor och flytväst på denna fotoplats. Jag befinner mig nämligen längs floden Moldau och därmed staden som vädergudarna glömde - tjeckiska Prag. För när Skoda presenterar sin senaste budgetracer så görs det på hemmaplan bland länspumpar och sandsäckar. Å andra sidan så kan vi snabbt köra ifrån eländet tack vare 180 friska hästar. Frågan är om Skoda är ute på djupt vatten?

Foto:

Skoda2002-09-13 19:23

Prag är lika folktomt som en övergiven spökstad. Butikerna längs huvudgatan är stängda och fordonstrafiken i stadskärnan är förbjuden. Ja, vattenkaoset har satt djupa spår i tillvaron. Men plötsligt hörs ett kraftigt "wrooom" och en Skoda Octavia RC passerar med tjutande sirener. Därmed är det nästan lönlöst för landets trafikmarodörer att försöka "blåsa snuten". Många tjecker rattar nämligen bilar som både du och jag skulle kunna springa ifrån...

Kul för varje krona
Nya Skoda Octavia Combi RS är som klippt och skuren för uppgiften som familjeracer. Här kan du montera barnstol, skjutsa svärföräldrarna och få in mycket last i skuffen samtidigt som samtliga åkande får ett fastklistrat leende i ansiktet. Det som livar upp tillvaron är en chipstrimmad 180 hästars turbomotor, gröna bromsok, fläskiga hjul och ett fräckt spoilerpaket. Nu går förmodligen en obehaglig rysning genom kroppen bland alla "nuftiga" budgetbilister, men vi kan lugna Er med att Skodas prispolitik fortfarande håller. Varje hästkraft kostar nämligen 1.049 kronor vilket får betraktas som synnerligen prisvärt. Därmed träffar klyschan “budgetracer“ mitt i prick och Combi RS har kapacitet att röra om ordentligt i busbilsklassen. Titta bara på interiören: stolarna är härligt skålade, fotpedaler i rostfritt stål och klädseln går i svart skinn med broderade RS-emblem. Dessutom är luftkonditionering, färddator och larm inbakat i grundpriset. Snacka om att ha kul för 188.900 kronor!

Skoda i rallysvängen
Hur är det då med rallyambitionerna? För att få svar på frågan begav vi oss mot Mlada Boleslav där Team Skodas rallystjärnor Kenneth Eriksson och Tina Thörner tränade. På rallyslingan visar Octavia Combi RS genast framfötterna och bilen slänger sig runt hårnålskurvorna med sitt stabila sportchassi.
Fjädringen är benhårdt bestämd men ändå förunderligt bekväm.
Skodan bjuder dessutom på ett mäktigt turbotryck redan vid 2.000 varv och hundra passeras från stillastående på åtta sekunder.
Bilen toppar 230 km/h och då känns det tryggt att de gröna bromsoken (som Skoda garanterat är ensamma om) är enormt effektiva.
Om olyckan ändå är framme så skyddas du av fyra krockkuddar, sidokollisions-skydd och trepunktsbälten på samtliga platser. Däremot är inte antisladdsystemet ESP standard, vilket skulle behövas med tanke på vattenplaningsrisken i Prag!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!