Klarar många "backar"

Vi befinner oss i staden som är världsberömd för sin pilsner - nämligen tjeckiska Pilsen. Det var här som den första ljusa ölen tappades år 1842 och bara ett stenkast från Urquells legendariska bryggeri ligger en hypermodern bilfabrik. Gissa vilken? Tja, naturligtvis Skoda och vi är här för att testa en "nybryggd" Octavia Combi. Det är snart tolv år sedan den första generationen skakade om konkurrenterna och nu är det dags igen.

Foto:

Skoda2009-08-06 06:45

Skodas framgångssaga slår det mesta i bilvärlden - men det krävdes en svensk chef och tyska pengar. Det var som bekant Hans Folkesson som i början av nittiotalet lämnade Saab för att med Volkswagens gigantiska penningpåse få nytt liv i ett varumärke som var lika utrotningshotat som pandabjörnarna. Numera är tjeckerna en av koncernens mest lönsamma tillverkare och Octavia är lika viktig för Skoda som pilsnern för Pilsen.

Tjeck formgivning
Vi befinner oss i ett land där mycket har hänt under de senaste tio åren - numera är exempelvis vägnätet riktigt bra. Tempot på motorvägarna är faktiskt i högsta laget och det är knappast någon som håller hastighetsbegränsningarna. Det är snarare så att folk kör för allt vad bilarna håller och det gäller att titta i backspeglarna. Egentligen är inte "nya" Skoda Octavia Combi en helt ny bil utan det rör sig om en nysminkad version av modellen som debuterade hösten 2004. Bland nyheterna märks en ny front som påminner om storebrorsan Superb. Även bakpartiet har fått en vitamininjektion med tuffare baklysen och stötfångare. Okej, man kan tycka att det är diskreta förändringar men ändå nytt! Även interiören har fått sig en uppfräschning med ny ratt, instrumentpanel och en rad nya reglage. Dessutom färdas man utmärkt såväl fram som bak och tjecken har störst bagageutrymme i klassen. Här kan man lasta många pilsnerbackar?

Två miljöalternativ
Motorerna är fem till antalet varav två belönas med fem skattefria år från den första juli, bland annat Multifuel på 102 hästar som är en anpassad version av den minsta bensinaren. Vi skippade dock etanolmaskinen till förmån för bensinfyran på 122 hästkrafter. Varför? Jo, eftersom miljöbilspremien á la 10 000 kronor försvann den sista juni så lär den här maskinen bli storsäljaren! Det är en riktigt behaglig liten turbomotor som sörplar i sig 0,66 liter milen och kostar från 175 000 kr. Vill du ha ytterligare 38 kusar till förfogande så går det också bra, men du får hosta upp 13 000 extra. På dieselfronten erbjuds en miljömotor på 105 hästkrafter, vilken även kan köpas i GreenLine-utförande, plus en större dieselspis på 140 hästar. Alla motorer arbetar tillsammans med sexväxlade manuella lådor förutom etanolversionen och den minsta oljebrännaren som båda har en växel mindre. På hemvägen passerar vi återigen det legendariska bryggeriet som även är öppet för guidade visningar med provsmakning. Men bara för att det handlar om öl så behöver man nödvändigtvis inte dricka det. Här kan man också gå på pilsner-spa där man får glida ner i ett badkar med 34 gradig varm bira, något som sägs vara särskilt bra mot hudåkommor. Frågan är bara hur man luktar efteråt?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!