Octavia är OSlagbar

Aten är en stad i kaos och fyra månader före den pampiga OS-invigningen så brinner inte bara den olympiska facklan, det brinner i knutarna också. Arenabyggena är försenade, trafiken en katastrof och terrorhoten avlöser varandra. Det må låta som tre utmärkta skäl för att hålla sig borta från grekernas antika huvudstad - men eftersom provkörningen av nya, spännande Skoda Octavia är förlagd hit så får jag ta risken!

Foto:

Skoda2004-04-08 07:17

Man skulle faktiskt kunna jämföra klassiska Aten med biltillverkaren Skoda. Båda har riskerat att förfalla, men har under de senaste årens lopp putsats upp och fräschats till rejält. 1997 blev nämligen ett magiskt år - Aten beslutades få arrangera de tjugoåttonde olympiska spelen och Skoda lanserade braksuccén Octavia. På sju år har alltså en hel huvudstad totalrenoverats samtidigt som tjeckerna byggt en komplett ny Octavia. I sommar är det upp till bevis för båda mångmiljardsatsningarna.
Det har gått bra för alla inblandade bakom gamla (miljonsäljande) Skoda Octavia Utvecklingschefen var exempelvis svensken Hans Folkesson som numera har samma titel hos Volvo Personvagnar. Dessutom blev Bentley så förtjusta i den "tjecka" formgivningen att de värvade designbossen Dirk van Braeckel. Det är alltså ett helt nytt projektgäng som sytt ihop nya Skoda Octavia och resultatet är lika imponerande som Atens nybyggda OS-arena Kvalitetsintrycket har fått ett rejält uppsving och numera rullar tjeckerna i bräschen vad gäller ljudisoleringen. Det räcker att köra några mil från den nybyggda flygplatsen Eleftherios Venizelos för att upptäcka skillnaderna. Den ombonade kupén är dessutom betydligt rymligare och det beror på att karossen växt till sig. Jämfört med gamlingen så har nya Octavia dragits ut med sex centimeter på längden och fyra på bredden - men framförallt så har axelavståndet ökat med sju centimeter.

Det OSar succé
Vi fortsätter färden i de olympiska spelens tecken och vår CD-guide tjatar vidare om att de första sommarspelen i modern tid hölls här år 1896. Det var två år efter det att Skoda grundades, fast då tillverkades enbart cyklar vilket möjligtvis förklarar varför tjeckerna petar in trettio miljoner i "Tour de France". Under tävlingen ska nya Octavia fungera som följebil och den största skuffen i klassen blir säkert uppskattad (560 liter). Om olyckan är framme så skyddas de åkande av sex krockkuddar och dessutom finns aktiva nackskydd. Under huven erbjuds flera motoralternativ varav tre är bensinare (102/115/150 hk) och två oljebrännare (105/140 hk). Eftersom dieselbilar är portade inom Atens stadsgränser så skippar vi dem och koncentrerar oss på basmotorn: 1,6-liter & 102 hästar. Hundrastrecket klaras av på tolv sekunder, toppfarten är 190 och köregenskaperna är förträffliga. Men det finns en liten hake - grundpriset har nämligen ökat och ligger numera på 155 000. Å andra sidan erbjuds mer standardutrustning, bland annat luftkonditionering och antispinn. Efter ett par intensiva testdagar lämnar vi staden där OS-generalen har avgått, byggnadsarbetarna strejkar och där lika mycket stålar motsvarande 600 000 nya Skoda Octavia spenderats!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!