Sista trillingen ut

Siffran tre är heligt i många kulturer och nu tycks även bilbranschen ha drabbats av treenighet med Volkswagen-koncernen i spetsen. Först ut var Volkswagen Up, kort därefter presenterades Seat Mii och nu är det således dags för den sista trillingen att göra debut, nämligen Skoda Citigo. Bilarna liknar varandra på pricken och för att undvika syskongnabb hade det måhända varit smartare att bara tillverka en modell. Men det sägs ju att alla goda ting är tre!

Foto:

Skoda2012-12-17 08:00


Skoda Citigo är tjeckernas sjunde modell som är tänkt att locka unga köpare. Men för att inte stänga några dörrar tillägger Skoda att bilen även ska charma den äldre generationen, vilket känns rätt så givet med tanke på att det är där pengarna finns. Men varför ska man då välja just Skoda Citigo?

Häng handväskan
Bilarna är lika som bär och det som skiljer dem åt är egentligen inte så mycket mer än grill, strålkastare och emblem. Lådformen är påtaglig och exteriören extremt anonym. Inredningen präglas av en stilren instrumentpanel med enkla, tydliga knappar och reglage. Citigo kommer att finnas med såväl tre- som fem dörrar, den sistnämnda kostar 2 800 spänn extra men det är utan tvekan värt slantarna för att slippa trixet med att ta sig in i baksätet. När du väl placerat baken är komforten mycket god och man sitter utmärkt såväl fram som bak. Bagageutrymmet sväljer 251 liter men fäller vi ryggstödet så får hela 951 liter plats, vilket är mer än godkänt för en bil som har 356 centimeter mellan stötfångarna. Men trots den lilla kupén finns det gott om utrymmen att lägga prylar, plus en fiffig krok att hänga handväskan på.

Låga utsläpp
Under huven erbjuds trecylindriga bensinmotorer på antingen 60 eller 75 hästkrafter. Det är samma maskiner som arbetar i Seat Mii och Volkswagen Up. Vi provkör minstingen som dricker 0,45 liter milen, klarar sprinten till hundra på 14,4 sekunder och toppar 160. Om du kombinerar motorn med Skodas GreenTec-teknik som exempelvis har start/stopp-teknik och lågfriktionsdäck så kryper förbrukning och utsläpp ner till 0,41 liter milen och koldioxidutsläppet till 96 gram per km. Vill du hellre "gasa för miljön" så finns en motor på 68 hästar som drivs med biogas/naturgas. Grundpriset startar från 102 800, vilket betyder att Citigo prismässigt hamnar i mitten av trillingskaran. Det känns lite märkligt med tanke på att Skoda marknadsförs som koncernens prispressare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!