Skoda spänner bågen

Nu spänner Skoda bågen och snart lanseras en helt ny Fabia. Här smygs det inte med varumärket som består av indianfjädrar och en pil, utan emblemet längst framme på motorhuven skiner ikapp med den portugisiska solen. Med rätta tycker vi - nya Skoda Fabia är en fin liten bil som det finns all anledning att vara stolt över. Det är med andra ord inte tal om att röka fredspipa med konkurrenterna.

Foto:

Skoda2015-02-25 05:05


Vissa modeller vill man bara glömma och en sådan är Skoda Felicia som fick dra något gammalt över sig för femton år sedan. Ersättaren bytte namn till Fabia och steget från öststatsteknik till spjutspetsteknik gick blixtsnabbt. Volkswagen skyfflade in pengar i den tjeckiska biltillverkaren och nu är det precis tvärtom - itŽs payback time.

En "nuftig" indianDen nya designen har verkligen gett Skoda Fabia en egen och tuff karaktär. Borta är det lite mesiga uttrycket och den stora grillen med de markerade strålkastarna ger ett mer framträdande nosparti. Linjerna har blivit vassare och stramare samtidigt som hela bilen bantats med 65 kilo. Bagagevolymen har plussats på och sväljer nu 330 liter (530 i kombin) och med fällt baksäte så växer bagagevolymen till 1 150 liter eller hela 1 395 som mest i kombiversionen. Instrumenteringen har verkligen fått sig ett lyft och detta tack vare det nya multimediasystemet. Genom att använda pekskärmen har antalet knappar minskat, vilket bidrar till ett stilrenare intryck. Andra "nuftiga" prylar är isskrapan i tanklocket, skräpkorg, krokar som håller shoppingkassar på plats och förvaringsnät i såväl framsätena som i bagageutrymmet. Även en varningsväst som är ett krav i många europeiska länder finns i dörrsidan vid förarplatsen.

Kommer ta markUnder huven finns en hel stam av motorer att välja på eller vad sägs om bensinare på 75, 90 respektive 110 hästar samt dieslar på 90 eller 105? Lite senare kommer även en snål turbodiesel på 75 hästkrafter som dricker 0,31 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på ynka 82 gram per kilometer. Fem- eller sexväxlad manuell låda är standard men för 12 800 kronor så kan du även få en sjuväxlad DSG-låda. Att Skoda Fabia är en säker investering råder det knappast någon tvekan om. Här ingår allt ifrån ett radarbaserat autobromssystem till en ljusassistent som sköter bländningen automatiskt. Även start-i-backe-hjälp är standard liksom den elektroniska diffbromsen XDS+ som maximerar väggreppet i kurvor. Detta tillsammans med ny fjädring och styrning resulterar i betydligt mer underhållande köregenskaper än tidigare, vilket snabbt upptäcks vid provkörningen i Lissabon. Grundpriset startar från 129 900 kronor så räkna med att den "tjecka" indianen kommer att ta mark från konkurrenterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!