Superb på hal is

Att genomföra tester tjugo mil norr om polcirkeln innebär att möta en värld full av dramatiska fjäll och orörd pudersnö. Bilens egenskaper pressas till det yttersta och här får man vara glad om vägarna är plogade - tänk inte ens tanken på sand eller salt. Det är under dessa körförhållanden som fyrhjulsdrift behövs och vi ska undersöka hur nya Skoda Superb 4x4 står pall för vinterföre, snörök och blixthalka.

Foto:

Skoda2009-03-18 07:57


Norr om polcirkeln har man i princip vinter under åtta månader. På de övriga fyra månaderna ska naturen hinna med både vår, sommar och höst - det är inte bara positivt för världens biltillverkare som testar sina bilar här, utan även för raketbasen Esrange. Anläggningen ligger mitt ute i ödemarken och anledningen är att det saknas ljusföroreningar. Här är det genuint mörkt och i den klara natten kan vi se hela stjärnhimlen. Frågan är om nya Skoda Superb 4x4 lyser upp bilhimlen?

Otroliga utrymmen
Skoda har marknadsfört sig genom att sälja "nuftiga" bilar till förnuftiga priser. Lyxattributen har fått vänta och taktiken har varit lyckosam rent försäljningsmässigt. Nu kompletteras Suberb-familjen med tre fyrhjulsdrivna modeller men fortfarande är prislappen riktigt underhållande. Grundpriset börjar från 237 900 kronor vilket knappast är avskräckande med tanke på vad man får för slantarna. Låt oss på stubinen konstatera att ingen annan bil ger lika mycket benutrymme för pengarna. Skoda Superb är inget annat än en 484 centimeter lång familjelimousine med fantastiska bensträckarmöjligheter. Var är då Skoda Superb mest bekväm: i framsätet (med den snygga instrumenteringen) eller utsträckt och försoffad i baksätet? Tja, man sitter faktiskt utmärkt på båda ställena och inner- samt bagageutrymmet påminner snarast om en Finlandsfärja. Det är bara dansgolvet som fattas.

Stärker greppet
Till den fyrhjulsdrivna modellen erbjuds tre motoralternativ: en bensinfyra på 160 hästkrafter samt en sexa på hela 260. Vill du hellre bränna olja så rekommenderas en snål diesel på 170 hästar. Vi provkörde den förstnämnda inroparen och drog iväg ut i det norrländska landskapet. Maskinen passar bilen perfekt och bjussar på imponerande kraft, låg förbrukning och fina vägegenskaper. Vi kör till en glashal testbana och det märks genast att bilen har fyrhjulsdrift från svenska Haldex.
Bakhjulen kopplas in blixtsnabbt vid behov och det enda som saknas för avancerad framkomlighet är en bakre diffbroms. På isbanan går det att lägga upp bilen i långa svepande sladdar på känt rallymanér, men det kräver att antisladdsystemet är avstängt. Nu väntar en natt på det gnistrande ishotellet i Jukkasjärvi. Gästerna kommer från hela världen och betalar en ansenlig summa för att skaka tänder en hel natt. Men för oss är det en självklarhet - är det ett äkta vintertest så är det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!