Superb(ra) packåsna

Avant, Estate, Herrgårdsvagn, Kombi, Sportwagon och Tourer. Kärt barn har många namn och vi svenskar älskar ju bilar med ryggsäck. Det är inte undra på att våra blågula återförsäljare av Skoda går omkring och väntar lika otåligt som ett barn på julafton. Superb Combi lanseras nämligen i början av nästa år och bjuder på rent makalösa utrymmen till ett lika makalöst grundpris. Eller vad sägs om 220 500 kronor?

Foto:

Skoda2009-11-30 08:55


Låt oss på stubinen konstatera att ingen annan bil ger lika mycket utrymme för pengarna. Skoda Superb Combi är inget annat än en 484 centimeter lång kombilimousine med fantastiska bensträckarmöjligheter - för att inte snacka om bagageutrymmet. Det sväljer hela 633 liter med baksätet uppfällt, vilket exempelvis kan jämföras med Volvo V70:s 575.

Klass för sig
Skoda Superb Combi har inte något sensationellt utseende. Designen är välgjord utan att väcka uppseende men det har aldrig varit märkets filosofi. Bilen ser absolut inte klumpig ut utan har väl valda proportioner medan inredningen är klassisk, för att inte säga konventionell. Men när det kommer till sittkomfort och utrymmen så är testbilen i en superklass för sig. Att sitta fram är inga problem även om föraren är närmare två meter och det unika är att personen i fråga kan ha en lika lång passagerare sittande bakom sig! Detta är helt unikt och slås bara av förlängda miljonbilar. Tjecken måste vara den perfekta taxibilen men fungerar lika bra för barnfamiljer eller som representationsvagn till företag som inte vill spendera pengar i onödan. Den aktiva familjen, som det ofta talas om i reklamen, kan stuva in mängder av utrustning i bagaget och ändå kunna färdas både långt och bekvämt.

Lovar gott
Under huven erbjuds inledningsvis tre bensinmotorer och två dieslar. Låt oss börja med bensinarna: minstingen är på 1,4 liter och 125 hästkrafter medan toppversionen har en 3,6-liters sexa på 260 kusar och fyrhjulsdrift. Den förväntande storsäljaren är dock mellanmotorn på 1,8 liter och 160 pigga hästkrafter. Maskinen passar bilen perfekt och bjussar på imponerande kraft, låg förbrukning och fina vägegenskaper. För alla dieselfantaster erbjuds tvålitersmaskiner på 140 eller 170 starka hästkrafter. Skoda Superb Combi äter effektivt mil oberoende av om det är en tjänsteresa eller en lång semestertripp med hela familjen.
Kombitillägget är tiotusen kronor vilket gör att grundpriset börjar på 220 500. Provkörningen går av stapeln i norditalienska Lago Maggiore och vädret är fantastiskt. Därför behöver vi inte använda Skodans "tjeckaste" detalj - paraplyet som placerats i vänster bakdörr. Paraflaxet utmärker sig genom att inte enbart fälla upp sig, utan även ihop sig, automatiskt. Vilka tyska prestigemärken kan matcha det?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!