Yetibra arbetat

Yeti är namnet på den förskräcklige snömannen som påstås leva bland bergstopparna i Himalaya. Historien har inspirerat Skoda så till den milda grad att tjeckerna döpt sin nya minisuv efter den apliknande varelsen - fast bilen lär inte skrämma slag på några kunder. Skoda Yeti är nämligen en trevlig och prisvärd bekantskap som har alla förutsättningar att göra succé. De enda som behöver känna rädsla är konkurrenterna.

Foto:

Skoda2009-08-26 09:26


Vi har precis landat i Ljubljana, Slovenien, och från flygplatsens terminalbyggnad hittar vi lätt
testbilarna. Det är bara att följa de gigantiska fotspåren på marken vilka påstås förekomma på sextusen meters höjd vid Mount Everest, i alla fall om du frågar tibetanerna själva. De är extremt måna om den förskräcklige snömannen som numera har blivit en turistattraktion precis som det världsberömda sjöodjuret i Loch Ness.

Lätt att möblera
Designen ser påfallande lådformad ut med en lång motorhuv och därefter en fyrkantig kupé. Fördelen är runtomsikten och att vagnen blir lättlastad då man kan utnyttja hela innerutrymmet. Sittkomforten bakom ratten är mycket bra, vilket knappast förvånar oss. Både framsäten och instrumentering har nämligen hämtats från syskonet Roomster. Bakstolarna har exempelvis samma flexibla sätessytem, vilket betyder att man kan möblera efter behov och behag. Med allt fällt kan man få ett helt plant lastgolv som tar 1 760 liter bagage mot 416 då baksätet används. Säkerheten är naturligtvis på topp med full uppsättning krockkuddar och elektroniska hjälpsystem. Instegsmodellen kostar 179 500 kronor och driver enbart på framhjulen, men hostar du upp femtiotusen ytterligare så får du en betydligt piggare motor med fyrhjulsdrift!

Hög svansföring
I stadstrafik och på motorvägen är högbygget Yeti mycket personbilslik i sitt beteende. Skodan imponerar dock mest på slingrande grusvägar - här svarar testbilen väl upp till att vara en skogsmulle med hög svansföring! Man nästan känner hur fyrhjulsdriften från svenska Haldex jobbar med att skyffla kraften mellan axlarna dit den bäst behövs. Normalt ligger 96 procent av drivningen på framhjulen, men ska du ut i vildmarken så kan uppemot 90 procent fördelas till baksulorna.
Under huven erbjuds fyrcylindriga motoralternativ: bensinare på 105 respektive 160 hästkrafter samt dieslar på 110, 140 och 170 hästar. Vi provkörde den förväntade storsäljaren - den största bensinaren och maskinen lever absolut upp till våra förväntningar. Tja, hela pressvisningen har kantats av snömannens mytomspunna fotspår och när det nalkas nattmacka på hotellrummet så är det bara att följa de fyra tårna till kylskåpet.
I oktober återstår det att se om även kunderna tar upp spåret?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!