Smart med högt IQ

Smart fick inte någon rivstart i livet, utan snarare ett rejält motorstopp. Företaget var millimeter från att bli ihågkommen som den största bilfloppen genom tiderna men räddningen blev Mercedes. 1998 klev nämligen tyskarna in som majoritetsägare och plötsligt blev det smart att handla Smart - trots att de bara var tvåsitsiga. Nu är det dags att introducera en familjebil med ännu högre IQ. Vad sägs om fyra dörrar och fyra sittplatser? Nya Forfour är helt enkelt jättesmart!

Foto:

Smart2004-05-28 14:25

Nu är det bevisat att storleken har betydelse - för ju mindre desto fler fräcka erbjudanden. Ja, i alla fall är det så för Smartbilister. Den tvåsitsiga Fortwo får man exempelvis parkera gratis (på tvären) i massor av europeiska städer och minibilen har dessutom lyckats kvala in som motorcykel hos flera färjerederier. Men om affären gäller nya fyrsitsiga Forfour så tar "gräddfilen" tvärstopp och ägaren får både leta parkeringsplats samt köpa fullprisbiljetter.
Men tro mina ord: det är det värt.

Liten på jorden?
Att det är en ny "smarting" som är ute på vift går inte att ta miste på. Nya Forfour ser visserligen ut som en förlängd Fortwo, men är i grund och botten en helt ny bil. De karaktäristiska strålkastarna och runda baklamporna finns fortfarande kvar, liksom de utbytbara plastpanelerna om du skulle tröttna på färgvalet. Interiört känner man också igen sig med tennisbollar till ventilationsmunstycken och en hastighetsmätare som tycks vara en ombyggd badrumsvåg. Man kan sammanfatta kupén med ett enda ord: plastig. Men enkelheten är å andra sidan just tjusningen med modellen Trots sitt ringa yttermått aŽla 375 centimeter så färdas man riktigt behagligt i Forfour och helt i filosofi med modellnamnet så ryms fyra. Men för 1100 kronor kan man köpa till en extra sittplats i baksätet, vilket även är skjutbart femton centimeter. I det bakersta läget blir dock bagageutrymmet närmast ett skämt.

?stor i orden
Under motorhuven är fem maskiner aktuella varav tre är bensinare och två dieslar - men oljebrännarna kan vi glömma innan dieselskatten sänkts. Bensinmodellerna består däremot av en trecylindrig maskin på 75 eller fyrcylindrig på 95 hästar. Vi har provkört det piggaste alternativet: hundranio hästkrafter i en flugviktare på fjuttiga 975 kilo betyder nämligen bra prestanda.
Hundrastrecket klaras av på 9,8 sekunder och toppfarten är 190.
Köregenskaperna är dessutom suveräna och bilen har samma gokartkänsla som sin lillebror.
Du som inte uppskattar heta blickar och småflirtar från omgivningen bör avstå från att köpa Forfour, utseendet lämnar nämligen ingen oberörd. Spekulanterna får dock slanta upp en hel del kosing för att stå i rampljuset. Vi kan även vända på steken och säga att Smart Forfour är det billigaste man kan åka om man vill synas!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!