Nu Àr det bevisat att storleken har betydelse - för ju mindre desto fler frÀcka erbjudanden. Ja, i alla fall Àr det sÄ för Smartbilister. Den tvÄsitsiga Fortwo fÄr man exempelvis parkera gratis (pÄ tvÀren) i massor av europeiska stÀder och minibilen har dessutom lyckats kvala in som motorcykel hos flera fÀrjerederier. Men om affÀren gÀller nya fyrsitsiga Forfour sÄ tar "grÀddfilen" tvÀrstopp och Àgaren fÄr bÄde leta parkeringsplats samt köpa fullprisbiljetter.
Men tro mina ord: det Àr det vÀrt.
Liten pÄ jorden?
Att det Ă€r en ny "smarting" som Ă€r ute pĂ„ vift gĂ„r inte att ta miste pĂ„. Nya Forfour ser visserligen ut som en förlĂ€ngd Fortwo, men Ă€r i grund och botten en helt ny bil. De karaktĂ€ristiska strĂ„lkastarna och runda baklamporna finns fortfarande kvar, liksom de utbytbara plastpanelerna om du skulle tröttna pĂ„ fĂ€rgvalet. Interiört kĂ€nner man ocksĂ„ igen sig med tennisbollar till ventilationsmunstycken och en hastighetsmĂ€tare som tycks vara en ombyggd badrumsvĂ„g. Man kan sammanfatta kupĂ©n med ett enda ord: plastig. Men enkelheten Ă€r Ă„ andra sidan just tjusningen med modellen Trots sitt ringa yttermĂ„tt aĆœla 375 centimeter sĂ„ fĂ€rdas man riktigt behagligt i Forfour och helt i filosofi med modellnamnet sĂ„ ryms fyra. Men för 1100 kronor kan man köpa till en extra sittplats i baksĂ€tet, vilket Ă€ven Ă€r skjutbart femton centimeter. I det bakersta lĂ€get blir dock bagageutrymmet nĂ€rmast ett skĂ€mt.
?stor i orden
Under motorhuven Àr fem maskiner aktuella varav tre Àr bensinare och tvÄ dieslar - men oljebrÀnnarna kan vi glömma innan dieselskatten sÀnkts. Bensinmodellerna bestÄr dÀremot av en trecylindrig maskin pÄ 75 eller fyrcylindrig pÄ 95 hÀstar. Vi har provkört det piggaste alternativet: hundranio hÀstkrafter i en flugviktare pÄ fjuttiga 975 kilo betyder nÀmligen bra prestanda.
Hundrastrecket klaras av pÄ 9,8 sekunder och toppfarten Àr 190.
Köregenskaperna Àr dessutom suverÀna och bilen har samma gokartkÀnsla som sin lillebror.
Du som inte uppskattar heta blickar och smÄflirtar frÄn omgivningen bör avstÄ frÄn att köpa Forfour, utseendet lÀmnar nÀmligen ingen oberörd. Spekulanterna fÄr dock slanta upp en hel del kosing för att stÄ i rampljuset. Vi kan Àven vÀnda pÄ steken och sÀga att Smart Forfour Àr det billigaste man kan Äka om man vill synas!
Smart med högt IQ
Smart fick inte nÄgon rivstart i livet, utan snarare ett rejÀlt motorstopp. Företaget var millimeter frÄn att bli ihÄgkommen som den största bilfloppen genom tiderna men rÀddningen blev Mercedes. 1998 klev nÀmligen tyskarna in som majoritetsÀgare och plötsligt blev det smart att handla Smart - trots att de bara var tvÄsitsiga. Nu Àr det dags att introducera en familjebil med Ànnu högre IQ. Vad sÀgs om fyra dörrar och fyra sittplatser? Nya Forfour Àr helt enkelt jÀttesmart!
Foto:
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!