Miljö- och byggnadsnämnden i Vimmerby och Hultsfreds kommuner ska i dag ta ställning till ansökan om att förlänga det tillfälliga bygglovet från 2012 i ytterligare fem år i väntan på en utredning om vattenskyddsområdet.
– Stationen ligger i utkanten av de befintliga vattenskyddsområdet. Den klarar kraven för att vara placerad inom vattenskyddsområde som det ser ut i dag och det går att göra ännu fler åtgärder på platsen om det skulle vara så, säger Johannes Hagstedt på Green Petroleum AB som byggde macken i samarbete med hembygdsföreningen i Södra Vi och markägaren som upplät marken.
Både föreningen och enskilda ortsbor har engagerat sig för macken sen det kom i dagen att den riskerar att försvinna på grund av att det tillfälliga bygglovet går ut i juni i år. Exempelvis i debattinlägg i Vimmerby Tidning.
Green Petroleum har sålt stationen till Din-X, men köpet fullföljs inte förrän bygglovet och placeringsfrågan är utagerad.
En hake är att det är osäkert hur vattenskyddsområdet kommer att avgränsas framöver. Vimmerby Energi och Miljö behöver säkra vattentillgången och provpumpar på flera ställen.
– Vi vill se hur det påverkar och hur strömmarna går. Utifrån det ska vi utreda vattenskyddsområdet grundligare. Det kan innebära att stationen som i dag ligger i utkanten av området, kan hamna både längre in i det eller utanför, säger VA-chefen Emma Jonsson.
Hon betonar att en bensinstation kan vara placerad i ett vattenskyddsområde.
– Det finns regler för det, bland annat om extra skydd. Det är miljö- och byggnadsnämnden som är tillsynsmyndighet för sånt.
När Green Petroleum AB ansökte om nytt bygglov för ett år sen blev det avslag i nämnden som bland annat ansåg macken inte var "lämpligt lokaliserad med hänsyn till områdets förutsättningar" och att sökanden heller inte "lämnat någon tydlig redovisning av åtgärdens provisoriska karaktär" som det står i protokollet från januari 2021.
– Vi ifrågasätter varför man en gång tillät bygglov för stationen där, om man nu inte vill ge nytt lov. Det här är i botten en viktig landsbygds- och miljöfråga, säger Johannes Hagstedt.
I det fall kommunen inte vill ge förnyad bygglov finns en alternativ plats utsedd.
– Det finns en plats i anslutning till norra infarten i värsta fall. Men att flytta stationen kostar en väldig hoper pengar och det känns onödigt, säger Johannes Hagstedt.