Det var inte första gången som Lars Hagelberg från Eksjö steg över tröskeln till Ljunghäll när han gick in som VD för en månad sedan. Mellan 2009-2015 var han ansvarig för ekonomin på bolaget som specialiserar sig på att tillverka motordetaljer och drivlinedetaljer till fordonsindustrin.
– Det finns en Ljunghäll-anda här, en känsla av engagemang och stolthet. Den saknade jag när jag lämnade 2015. Så det kändes kul att få möjlighet att komma tillbaka och jag har blivit varmt välkommen av alla. Att jag har jobbat här förut gör också att jag kommer snabbt in och förstår verksamheten.
Med en ekonomutbildning i botten har Hagelberg jobbat främst inom bilindustrin men även inom husindustrin. Nu senast på Strömsholmen i Tranås.
– Jag har jobbat i företagsledande roller med fokus på ekonomin och känner att jag absolut har nytta av min bakgrund i rollen som VD. Ytterst handlar det någonstans om att tjäna pengar för att förtjäna sin överlevnad och även kunna växa.
Nu axlar han rollen som VD för Ljunghäll och så här säger Lars Hagelberg om konkurrens inom branschen;
– Konkurrens finns och är sunt. Ljunghäll har nichsat in oss på större produkter som görs i större maskiner. Där har vi ingen konkurrens i Norden att tala om för den maskinparken finns inte. Men det är klart att vi konkurrerar globalt också.
Att nu få i uppgift att leda styrkan på cirka 600 anställda är något han ser framemot.
– Jag tror mycket på att jobba i team. Förmedla mål och få alla att gå åt samma håll. Min företrädare Hans Linnér har varit min största förebild så jag har lärt mig mycket av honom och tror att jag har en likartad ledarstil. Det handlar mycket om att lyssna.
Inom några år kan det bli ännu fler anställda att lyssna till. På grund av den rådande högkonjunkturen inom branschen är nämligen målsättningen att fortsätta växa.
– Marknaden ser fortsatt bra ut. Sedan är det klart att det någon gång blir en konjunkturnedgång som kommer påverka volymerna hos alla. Det får man räkna med. Men tittar vi nu på lastbilssidan så är den väldigt stark. Personbilssidan är lite mer svajig men vi ser ingen nedgång. Hela personbilssidan står inför ett teknologiskifte. Det skapar möjligheter men också risker om man inte hänger med. Vi har tagit nya affärer så jag ser att vi kommer att ha en tillväxt. Vi har också räknat med att vi kan växa ett 50-tal personer på några års sikt.
Att locka dessa personer till Södra Vi är något som Hagelberg menar att bolaget jobbar på.
– Industrin i Småland och generellt har utmaningar att hitta kompetens och arbetskraft. Det är tyvärr få ungdomar som väljer att läsa industri-inriktning. Så har det varit de senaste 10 år. Vi jobbar mycket med att förmedla att det är bra att jobba inom industrin för att kunna bibehålla och öka den kompetensen vi behöver. Eftersom vi konkurrerar med andra om arbetskraften är det viktigt att vara den bästa arbetsgivaren.