Metallfabriken Ljunghäll i Södra Vi är Vimmerby kommuns största privata arbetsgivare. När den tillförordnade vd:n Lars Hagelberg ska summera 2020 beskriver han det som väldigt speciellt.
– Det är svårt att hitta något liknande i historien. Vi har fått gasa och bromsa om vartannat, men nu när året är slut måste jag ändå säga att det ändå känns bra, säger Lars Hagelberg.
När coronapandemin slog till med full kraft i Europa i mars månad fick det snabbt omfattande konsekvenser för Ljunghälls fabrik i Södra Vi som producerar delar till fordonsindustrin i många länder där samhället stängdes ned totalt.
– Det tog i princip tvärstopp från en dag till en annan. Våra större kunder meddelande att de inte tog emot gods längre och det fanns ingen annan utväg för oss än att stänga fabriken, säger Lars Hagelberg.
Den omedelbara konsekvensen av det blev att såväl inhyrd som visstidsanställd personal fick sluta omgående. Det var dock bara början på något som kunde ha blivit mycket värre.
– Efter att ha haft stängt under två veckor så provade vi att starta upp igen, men fick slå igen ganska omgående och avvakta ytterligare två veckor innan vi kom igång igen. I det läget var mycket ovisst så vi kändes oss tvungna att varsla 200 anställda om uppsägning, säger Lars Hagelberg.
Efter förhandlingar med facket landade antalet varsel till slut på 138, men det skulle visa sig att de aldrig skulle behöva verkställas.
– Fordonsbranschen återhämtade sig avsevärt snabbare än väntat under sommaren så all personal som inte hunnit byta jobb fick tillbaka sina anställningar, säger Lars Hagelberg.
När året summeras är det till och med så att Ljunghäll har fler anställda än när 2020 började.
– Vi är över 600 anställda nu, varav 100 är inhyrd personal för att ändå säkerställa en viss flexibilitet om det skulle vända igen. Rekryteringen som har skett har gjorts för att säkra det långsiktiga kompetensbehovet. För ett år sedan stod en nybyggnation på 11 000 kvadratmeter klar och där är verksamheten i full gång numera. Dessutom har vi installerat en ny bearbetningslina för produktion av delar till elmotorer som är viktigt för framtiden, säger Lars Hagelberg som också hoppas på en permanent lösning på vd-posten inom kort.
– Vi siktar på att det ska bli klart under januari, säger han.