Vilka effekter corona kan få för metallfabriken Ljunghäll AB återstår att se – Olle Björk, som tillträdde som vd i november, har dock is i magen.
– I Södra Vi har vi inte vidtagit andra åtgärder än att vi infört reseförbud. Vi har inga resor till Kina i nuläget, säger han.
Man tar heller inte emot besökande som varit i Kina senaste veckorna. Ljunghälls fabrik i Wuxi i Kina är stängd till 10 februari, på direktiv av kinesiska myndigheter.
– Enligt den information jag fått hänger det samman med att man i Kina begränsat resandet och förlängt det kinesiska nyåret, för att hålla koll.
Det finns inga uppgifter om att någon av de anställda i Kina ska ha insjuknat.
– Vi försöker supporta, bland annat genom att vad de behöver, men munskydd är en bristvara i hela Europa just nu.
Kina är en huvudaktör i fordonsindustrin och Olle Björk säger att coronaviruset kommer att få betydelse.
– Hur mycket vet vi inte riktigt. Generellt är det så att om fabriker stänger i Kina kommer det att bli brist på komponenter, men det har vi inte sett ännu. Det beror på de komplicerade globala försörjningskedjorna. Det tillverkas inte en bil utan att någon del kommer från Kina, Indien eller Indonesien. Är det något som stannar, så stannar helheten.
Vad händer nu?
– I Södra Vi är det business as usual. Det finns en möjlighet att det här kan störa leveranserna till våra kunder och då får det återverkan på oss. Det är inget vi märkt något av ännu, men vi har lite halvt foten på bromsen.