– Det är oerhört viktigt för oss. Det innebär både att vi får redundans med matning från två håll. Det minimerar risken för driftstörningar vi dras med. Den nya ledningen innebär även en helt annan nivå på kapacitet. Det behövs i en industri med 30 gjutmaskiner och 60-70 bearbetningsmaskiner, säger han på en pressträff på torsdagen där också Eon, Siemens och kommunpolitiker från Vimmerby deltog.
Den nya transformatorstationen i Södra Vi, som är placerad strax norr om Ljunghäll, är i stort sett färdigbyggd. De två stora transformatorerna på 25-30 ton styck levereras på måndag och i slutet av januari är stationen helt klar att kopplas på. Men det dröjer ännu ett tag innan den nya ledningen är framdragen till stationen.
– Vi har satt hälften av stolparna mellan Kisa och Horn och börjat mellan Horn och Gullringen. Vi ligger lite efter på grund av problem med materialleveranser och svårtillgänglig terräng, säger Emil Landqvist, projektledare för ledningsbyggnationen.
Ungefär 300 till 350 par mellan 15 och 24 meter höga stolpar ska sättas upp. Normalt sett tar det ungefär en dag att resa ett par.
– En komplicerad placering kan ta upp till en vecka. Sen ska själva ledningen också kopplas på.
Enligt Björn Persson på Eon har just den här ledningen blivit ett sällsynt utdraget projekt. Bland annat på grund av tillståndsprocessen där åtskilliga markägare ville se andra lösningar än luftledningen som nu byggs.
– En markkabel innebär att vi inte fått ut alls samma effekt ur systemet. Det är också betydligt svårare att åtgärda fel i en nedgrävd ledning och dessutom är det inte möjligt att gräva på stora delar av sträckorna, förklarar Mats Tullgren, affärsansvarig för Eons regionnät.
Transformatorstationerna i Horn och Gullringen är helt färdigbyggda och ledningen kommer att driftsättas norrifrån.
– Vi ska kunna koppla på mellan Horn och Gullringen till sommaren 2023.
Fullt färdig fram till Vimmerby ska ledningen vara våren 2024.
Den beräknade kostnaden på runt 300 miljoner kronor räcker inte.
– Det är svårt att säga hur mycket dyrare det blir. Men projektet är en viktig pusselbit att både säkra tillgången för kunder och öka kapaciteten för att möta en ökad efterfrågan på el i samhället, säger Mats Tullgren.