Pumpen i Södra Vi summerar säsongen

Under lördagen spelade den norska musikduon "Kuselofte" på Pumpen i Södra Vi. Den spelningen blev den sista på nöjesstället innan sommaruppehållet. "Vi är jättenöjda", säger arrangören Lena Josefsson när hon summerar säsongen.

Publiksiffran på de olika spelningarna som Pumpen har anordnat under säsongen har varierat.

Publiksiffran på de olika spelningarna som Pumpen har anordnat under säsongen har varierat.

Foto: Marielle Groot Obbink

Södra Vi2024-05-29 05:30

Pumpen i Södra Vi har haft säsongsavslutning och kommer nu att ha uppehåll i ungefär tre månader. På den sista spelningen med den norska duon Kuselofte var det ungefär 600 personer i publiken, en siffra som går i linje med vad arrangörerna hade räknat med.

– Det var en jättebra spelning och bra med folk, det är vi glada för, säger arrangören Lena Josefsson.

Hur summerar ni säsongen som helhet?

– Vi har haft en bra bredd på våra evenemang, i olika stilar och med något för både äldre och yngre. Det är så vi vill ha det på Pumpen och vi är jättenöjda med säsongen.

undefined
Pumpen i Södra Vi har haft sin sista konsert för säsongen.

Antalet besökare har varierat på de olika spelningarna som arrangerats på nöjesstället. Ett genomgående tema är att det varit lättare att dra publik på evenemang riktade till en yngre målgrupp, som exempelvis till valborgsspelningen med Albatraoz. En av spelningarna som drog mindre publik än arrangörerna hoppats på var en konsert med Wilmer X, och där var målgruppen något äldre.

Har ni tänkt något på hur ni ska göra för att locka folk även till den typen av evenemang?

– Det är lite svårt, för nu har vi breddat oss för att passa olika målgrupper. Sen är det väl tillfälligheter som gör att folk inte kommer, men när vi har gjort planeringen har vi tittat på sådant som är i ropet just nu. Vi får försöka gå efter vad publik vill ha helt enkelt. Bokningarna är inte riktigt klara, men om allt går i lås har vi ett riktigt bra program inför hösten.

Hur mycket krut lägger ni på marknadsföring?

– Det lägger vi rätt mycket krut på, till exempel genom att lägga ut vad som är på gång på Facebook och Instagram där vi har många följare. Idag är det svårare med marknadsföring analogt och man kan exempelvis inte affischera som förr, så det blir mest digitalt.

Efter ett sommaruppehåll öppnar Pumpen igen i mitten av september, vilket är något senare än förra året. Lena Josefsson berättar att de är taggade inför det som hösten har att erbjuda och tror att det kan vara fördelaktigt att inte öppna för tidigt.

– Vi tror att det är bättre att börja då. Det är många festivaler och så på sommaren och det är inget som vi känner att vi behöver konkurrera med, säger Lena Josefsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!