Stråkkvartetten 16 strängar bildades 2013 och har sedan dess gjort musikföreställningar för barn runt om i Sverige, mestadels genom Länsmusiken.
Under två dagars besök i Vimmerby träffar de 200 barn i de lägsta klasserna i satsningen Skapande skola, där barnen får höra akustiska instrument nära inpå, samtidigt som de får budskapet om språkets olika delar.
– Två av oss har besökt klasserna innan, säger de och berättar att barnen fått lära sig fyra sånger och även pysslat med språk som tema, inför musikföreställningen.
"Smaka på språket" har medlemmarna, som är utbildade musiker, själva skrivit. Stort fokus ligger på att få den unga publiken delaktig.
– Publiken interagerar. Vi har en ständigt pågående dialog som får dem att komma närmare föreställningen. Det händer saker hela tiden, förklarar Filip Runesson leken med vokaler, bokstäver och inte minst ord som stavas lika men betyder helt olika saker.
Är det lättare att lära sig språk med musik?
– Man kopplar bort att man ska lära sig. Man avleds från det momentet, säger Filip Runesson.
– Det finns forskning på att inlärningen underlättas med musik. Man använder så många sinnen samtidigt, säger Paula Gårsjö.
De tycker att utvecklingen, att många kommuner börjat spara in på kulturskolan, är oroväckande.
– Man kan jämföra det med sport. Tänk en stad utan sportaktiviteter. Därför är det här jätteviktigt, säger Gabriele Freese, som anser att musik skulle vara jämställt med matematik som ämne.