SprÄkförstÄelse viktigt i Àldreomsorgen

Debatt2019-04-04 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Min interpellation, om hur man sĂ€kerstĂ€ller att vikarier i Ă€ldreomsorgen i Kinda har en god skriftlig och sprĂ„klig förmĂ„ga, har en ”obehaglig ton”? Detta enligt VĂ„rd- och omsorgsnĂ€mndens ordförande Lars Karlsson, som inte har upplevt att det finns nĂ„got problem (ÖC, KP 30/3).

Det hÀr var ett reellt problem under semesterperioden i Kinda. Men givet det samhÀllsklimat vi har, gÄr man som personal inte till överordnad med problemet. Det Àr mycket bra ju fler som vill arbeta inom vÄrden och vi har duktiga medarbetare som inte Àr födda i Sverige, men ett grundkrav ska vara att man kan sprÄket.

Det ska vara en rĂ€ttighet för vĂ„ra Ă€ldre att kunna förstĂ„ omsorgspersonalen. Fast det verkar vara svĂ„rt att hĂ„lla sig till sjĂ€lva frĂ„gan, det blir en diskussion om andra saker, exempelvis ”tonen” i det skrivna. Det Ă€r bĂ„de beklagligt och svĂ„rförstĂ„eligt eftersom dĂ„lig sprĂ„kförstĂ„else Ă€r ett problem över hela landet numera. I Ronneby till exempel har man tĂ€nkt börja med sprĂ„ktest för att sĂ€kerstĂ€lla kunskaper i svenska hos vikarier (SVT 29/3 2019). Vi sitter hĂ€r som politiker i Kinda för att göra vĂ„rt bĂ€sta för medborgarna. Att dĂ„ inte sĂ€kerstĂ€lla att vikarier talar godtagbar svenska uppfyller inte vare sig kvalitetskriterier eller patientsĂ€kerhetskriterier.

HÀr nedan anges Lex Sarah anmÀlningar pÄ grund av sprÄkliga missuppfattningar pÄ olika Àldreboenden i landet. Lex Sarah innebÀr att anstÀllda inom bland annat Àldreomsorg har skyldighet att anmÀla missförhÄllanden. Det kan handla om brister i omsorgen, övergrepp eller dÄligt bemötande. De nedan citerade incidenterna Àr anmÀlningar citerade frÄn Kommunalarbetaren, 30/3 2018:

- ”I Bro hemtjĂ€nst i Upplands-Bro blev en brukare lĂ€mnad pĂ„ altanen av en timvikarie i flera timmar. Vikarien uppfattade det som att brukaren ville sitta kvar och missförstĂ„ndet berodde enligt kommunen pĂ„ sprĂ„kförbistring. PĂ„ grund av hĂ€ndelsen och den bristande svenskan fick hen inte fortsĂ€tta sitt vikariat.

- PĂ„ Ă€ldreboendet Elgströmska i Örebro uppdagades förra Ă„ret en skandal dĂ€r de Ă€ldre misskötts pĂ„ olika sĂ€tt. I kommunens Lex Sarah-utredning framgĂ„r att det bland mĂ„nga andra brister fanns personal som var sĂ„ dĂ„liga pĂ„ svenska att det var svĂ„rt med kommunikationen och svĂ„rt för arbetsgivaren att ge instruktioner. Kommunen konstaterade att det till och med var svĂ„rt att erbjuda vissa i personalen kompetensutveckling eftersom de hade sĂ„ svĂ„rt med svenskan att de inte skulle kunna ta till sig innehĂ„llet i utbildningen.

- I hemtjĂ€nsten i Nyköping missades ett larm och brukaren som ramlat blev liggande i en timme. Först nĂ€r nattpatrullen kommer fĂ„r personen hjĂ€lp. DĂ„ brukaren Ă„t blodförtunnande kunde det medfört allvarliga konsekvenser. Den vikarie som borde ha Ă„kt dit hade inte förstĂ„tt vilken telefon som var larmtelefon. Trots att en chef ocksĂ„ ringde upp uppstod missförstĂ„nd och vikarien Ă„kte hem. Även tidigare pĂ„ kvĂ€llen missades ett annat larm pĂ„ grund av sprĂ„kbrister hos personalen”.