En dag i veckan tvingas Flixbus resenärer från Blankaholm till Stockholm att ta omvägen till Oskarshamn, något som innebär att restiden blir närmare nio timmar och biljetten även dyrare.
Jelena Jovanovic, som är pressansvarig på Flixbus, tar till sig kritiken.
– Jag ska föra detta vidare till vår nätverksplanering som ett förbättringsförslag, säger hon.
Dessutom har den nya tidtabellen försvårat möjligheten att ta en dagstur till Stockholm.
– Tyvärr hade vi historiskt sett en låg kundefterfrågan från Blankaholm och har därför beslutat att minska avgångarna i vintertidtabellen, säger Jelena Jovanovic.
Är tidtabellen spikad till hundra procent eller går det att tycka till så att den kan förbättras?– Tidtabellen utökas och utvecklas löpande utefter resenärernas efterfrågan.
Hur har ni arbetat fram tidtabellen?– Vi tar hänsyn till efterfrågan och historiska passagerardata hos både Swebus och Flixbus. Sedan eftersträvar vi att optimera reslängden för passagerare från de olika städer som finns på sträckan. Andra faktorer vi tar hänsyn till är exempelvis veckodagar, pendling, säsongsvariationer och reseperioder, säger Jelena Jovanovic.
Hur tänker ni när era potentiella resenärer tvingas välja andra färdmedel?– Flixbus vill på alla sätt göra bussåkande till ett mer attraktivt sätt att resa. Det är en helhetstanke med smidighet och bekvämlighet ända från bokning tills att man kliver av bussen. Samtidigt måste vi ta hänsyn till att fylla på bussarna, vara ett miljövänligt alternativ, ha attraktiva restider och inte ha för många omvägar på våra sträckor till orter där vi ser att det inte finns tillräckligt många resenärer. Detta skulle i sin tur kunna skapa besvär för övriga passagerare på sträckan. Så det finns en hel del avvägningar att ta hänsyn till. Vi tar till oss feedback och kommer att se vad vi kan förbättra framöver, säger pressansvarige Jelena Jovanovic.
Flixbus nya vintertidtabell började gälla den 6 november och är giltig fram till april månad.