Företaget har investerat 20 miljoner kronor

Axelssons i Aby har investerat drygt 20 miljoner kronor i ny sorteringshall, gårdsbutik och matstudio. Viktiga satsningar för framtiden som invigs i samband med potatisfestivalen Upptaget.

Axelssons i Aby har också investerat i arbetsmiljön i sorteringshallen. Genom en optisk sorterare behöver personalen inte plocka så mycket i potatisen. Varje potatis fotograderas 50 gånger och maskinen sorterar runt 150 000 potatis i timmen.

Axelssons i Aby har också investerat i arbetsmiljön i sorteringshallen. Genom en optisk sorterare behöver personalen inte plocka så mycket i potatisen. Varje potatis fotograderas 50 gånger och maskinen sorterar runt 150 000 potatis i timmen.

Foto: Charlotte Madestam

Stora Aby2019-09-04 15:00

– Beslutet har fått mogna fram, nu kändes det rätt i tid. Senast vi investerade i sorteringen var för 20 år sedan, då sålde vi 25 ton potatis per vecka, nu är vi uppe i 85 ton. Den nya maskinen har dubbel kapacitet, så med den nya sorteringen kan vi växa betydligt, säger vd Patrik Axelsson.

Utöver satsningarna på en ny sorteringshall, gårdsbutik och matstudio har man kompetensutvecklat, investerat i arbetsmiljön i sorteringshallen och IT-satsat på bland annat en webbportal till företagskunder och en digital orderhantering.

På lördag är det återigen dags för potatisfestivalen Upptaget, då landshövding Tomas Carlzon inviger framtidsinvesteringarna. I övrigt är det ett digert program.

Bland annat medverkar ett 50-tal utställare, i form av företag och föreningar, det blir lokal matmarknad, konstutställning, man kan titta på veteranfordon och packeriet som är igång, åka traktor med vagn och barnaktiviteterna är många, däribland ponnyridning, hoppborgar och möjlighet att göra potatisfigurer.

Dagens konferencier är, som traditionen bjuder, radioprofilen Peje Johansson och för musikunderhållningen svarar Elin Namieks.

– På gården odlas 165 hektar potatis och varje år skördar vi cirka 6 500 ton. Under Upptaget kommer man kunna provsmaka nio sorter, varav en är helt ny. Provsmakningen liksom försäljningen av ragger och fläsk var det mest uppskattade senast vi arrangerade Upptaget 2016, säger Elisabeth Axelsson.

Då kom det 7 500 personer. En förhoppningsvis inte oslagbar siffra, utan målet är att öka ytterligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!