– Faktum är att vi under hela pandemin så har vi inte jobbat några tre- eller fyradagarsveckor, utan vi har jobbat femdagarsveckor, berättar Olle Ahlström, VD för Storebrogjuteriet.
Gjuteriet är en dramatisk miljö, det transporteras 1400 grader varm smält järn i stora behållare i taket, som sedan hälls i stora formar. Det luktar skarpt av IPA (isopropanol), samma ämne som används i handsprit och som man använder i gjutningen. Ahlström berättar att i början av pandemin när rusningen efter handsprit ökade så gick priset på IPA upp med 500 procent. Även på råvarorna, alltså järnskrotet som smälts ner, har priset ökat markant.
– Vi har fått tag i det, men brist är det helt klart. Det är väldigt höga priser. Vi har råvara här som stigit med över 100 procent, till och med 200 procent från den nivå som vi trodde den skulle ligga på. Vi har inte några förhandlingsmöjligheter, får våra leverantörer tag på råvarorna så får vi acceptera det till det priset som de presenterar, säger Ahlström.
Här är det pandemin som spökar. När stora tillverkningsindustrier stått stilla har det helt enkelt inte blivit lika mycket järnskrot. Prisdramatiken har lett till att prisavtalen skrivs för kortare perioder.
– Under alla år har vi haft fasta priser på ett år till våra större kunder. Just baspriset är svårt för oss att riva upp. Nu kom den här dramatiken igång i kvartal tre och fyra och det kommer nog fortsätta in i första kvartalet nästa år misstänker jag. På själva baspriset så har faktiskt vi fått ta smällen för de högre kostnaderna, säger han och förklarar att man framåt bara kommer låsa baspriset ett kvartal i taget.
Men trots högre priser så har det rullat på.
– Under 2021 har det varit lite varierande med orderingången, men på det stora hela så har det varit fullt att göra. Framförallt det sista halvåret har varit extremt bra. Vi har inte haft så stora orderstockar och så bra orderingång på länge.
Gjuteriet producerar många olika saker; pumpar till vatten och avlopp, pumpar till gruvindustrin, delar till processer inom livsmedelsindustrin och olika detaljer till båtar – för att bara nämna några.
– Vi försöker medvetet att hitta kunder som har olika nischer, för att vi som legoleverantör ska kunna parera konjunkturcyklar. Det har varit vår styrka under alla år – att inte lägga alla äggen i en korg.