I slutet av året beräknas den nya hållplatsen vid riksvägen vara klar. Föreningen menar att många får längre till bussen.
– Vad vi vill i grunden är att man skjuter upp det här tills den riktiga planen för vägen och när den ska byggas om, är klar, säger Inge Teodorsson, ordförande i intresseföreningen.
Tobias Johansson, projektledare på Trafikverket skriver i ett mail:
"Ett mittsepareringsprojekt mellan Hultsfred och Vimmerby är något som behöver prioriteras i regional transportplan (av region Kalmar län). I nuvarande plan 2018-29 finns inte detta objekt med. Om den kommer med i nästa plan som sannolikt kommer att gälla 2024-35 vet vi inte idag. Vi bedömer det alltså det som troligt att mittseparering på sträckan inte kommer att ske inom de närmaste 10 åren varför hållplatsåtgärderna ändå bedöms som en god investering i nuläget".
Karin Helmersson (C), är ordförande för Region Kalmar läns regionala utvecklingsnämnd, som ansvarar för infrastruktur:
– Länsvägarna ligger i regionala transportplanen och det gör vi med pengar vi får från staten. Det som nu ligger för planen är biten mellan Målilla och Hultsfred, där ska det bli mittseparering. Det handlar helt enkelt om att man har jobbat med att ta en bit i taget.
Intresseföreningen har lyft hållplatsens placering med Trafikverket. Man tycker den ligger för nära en korsning för att vara trafiksäker.
"Utformningen av de nya busshållplatserna uppfyller de krav i regelverken som finns för busshållplatser i anslutning till korsningar med tanke på avstånd, siktförhållanden m m.", skriver Tobias Johansson.
Katharina Seijsing, basenhetschef för linjetrafik på KLT:
– Det är inte vi som flyttar hållplatserna, infrastrukturen ansvarar Trafikverket för. Vi har haft med önskemålet om att få till en sådan här hållplats i Storebro sedan 2005 åtminstone.
Enligt Seijsing sparas 2-3 minuter i restid genom att inte åka in i Storebro.
Är det rimligt att ställa tre minuter sparande av restid mot att en del potentiella bussresenärer får längre till bussen?
– Det är en sanning med modifikation. Vissa linjer där vi har skolbarn på morgonen kommer vi fortsätta köra genom Storebro. När vi gör omändringar i trafiken, oavsett vad vi än gör, så vet vi att det är resenärer som får det sämre men samtidigt vet vi att det är resenärer som får det mycket bättre också, så det är en avvägning.