Annika Stagård är lärare för årskurs fem och är initiativtagaren till klassens Nobelmiddag.
– Jag funderade på hur man kunde jobba för att väva in flera ämnen i ett praktiskt arbete, säger hon.
Eleverna blev indelade i tre grupper och fick ansvar för en varsin rätt till middagen. Julia Lindahl var i gruppen som ansvarade över förrätten.
– Vi googlade på olika förrätter och så hittade vi lite olika snittar som såg goda ut, berättar hon.
När eleverna hade bestämt sig för ett recept var det dags att omvandla recepten från fyra portioner till 24. Sedan fick de gå till affären för att undersöka priset på varorna. När en budget var gjord fick eleverna äska pengarna hos rektor Hetem Begu.
Vad har ni lärt er?
– Vi har lärt oss hemkunskap, vi har lärt oss matte, historia och SO, säger Erman Begovic.
– Jag visste inte vad Nobelmiddag betyder, så det har jag fått lära mig och mer om Alfred Nobel, säger Ali Aldafiri.
På tisdagskvällen var det dags för Nobelmiddagen. Maten hade eleverna själva förberett under dagen. Precis som under den riktiga Nobelceremonin så delades priser ut. Alla elever i klassen fick ett pris.
– Jag fick pris för godhet, berättar Miranda Chcalesade.
– Jag fick för härligt temperament, säger Even Kidane.
Annika Stagård är nöjd med Nobelprojektet som löpt under några veckor.
– Det har varit intensivt, kanske mer än jag tänkte. Men när eleverna tycker om det och lär sig något är det värt det.