Hennes Bed and Breakfast har varit fullbelagt och hon har fÄtt tacka nej till flera besökare. Planen var att expandera boendet men bygglovet beviljas inte och dÀrmed stoppas planerna. Huset ligger nÀmligen för nÀra riksvÀg 34.
â Jag trodde inte reglerna var sĂ„ mĂ„nga och invecklade nĂ€r jag började realisera min idĂ© om ett Bed and Breakfast, sĂ€ger Anki Beijerbergen van Henegouwen.
Hon har investerat stort i huset som hon köpte nÀr hennes pappa dog för tvÄ Är sedan.
â Jag tĂ€nkte först att det var ett toppenlĂ€ge. Speciellt nĂ€r busshĂ„llplatsen flyttades och hamnade precis framför huset. Men vĂ€gen ligger dĂ€r den ligger och den kan jag inte flytta pĂ„, sĂ€ger hon.
Bo Klarén, tidigare stadsarkitekt i Vimmerby kommun men numera pensionÀr, har varit hennes konsult. Han förklarar varför det Àr nÀst intill omöjligt för Anki Beijerbergen van Henegouwen att fÄ beviljat bygglov.
â Just den hĂ€r riksvĂ€gen Ă€r godkĂ€nd för transport av farligt gods. Det finns ett riksintresse för det. Verksamheter som hotell eller Bed and breakfast fĂ„r dĂ€rför inte ligga för nĂ€ra vĂ€gen pĂ„ grund av sĂ€kerhetsrisken, sĂ€ger Bo KlarĂ©n.
Marcus à berg, före detta planarkitekt och numera avdelningschef pÄ Hultsfred kommun och som varit med att utarbeta beslutet, bekrÀftar att sÄ Àr fallet.
â Personligen kan jag tycka att det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt att det inte gĂ„r att bevilja nĂ„gon detaljplan. Det har varit en lĂ„ng dialog sedan i mars och det har prövats i LĂ€nsstyrelsen, sĂ€ger Marcus Ă berg.
Idag kan Anki Beijerbergen van Henegouwen ta emot Ätta till nio besökare och mÄste ofta sÀga nej nÀr fler förfrÄgningar droppar in. Sommaren har gÄtt bra och hennes entreprenörsanda ligger inte i dvala. Funderingar finns att expandera genom att hyra in sig alternativt köpa andra fastigheter. Till exempel har hon ett samarbete med Storebro HerrgÄrd och deras annex.
â Jag trivs bra i Storebro. Folk kommer förbi och fikar pĂ„ cafĂ©et och det finns en fin stĂ€mning hĂ€r. Miljön Ă€r vacker med sjön, festplatsen och gillestugan. Det Ă€r ju hemma för mig, sĂ€ger Anki Beijerbergen van Henegouwen som bott i Stockholm under mĂ„nga Ă„r, men Ă€r uppvuxen i Storebro.
Reglerna sĂ€ger att man kan bedriva Bed and breakfast med sex sovplatser, utan tillstĂ„nd. Ăverstiger man det behöver man ansöka om tillstĂ„nd. För Anki Ă€r lĂ€get att halva delen av huset ligger inom godkĂ€nt avstĂ„nd, trettio meter frĂ„n vĂ€gen, medan andra halvan inte gör det. Vi frĂ„gar Marcus Ă berg om det mĂ€rkliga i att ett hus kan vara godkĂ€nt för att bo i, men inte för att hyra ut till gĂ€ster.
â Jag kan hĂ„lla med om att det Ă€r mĂ€rkligt, men det Ă€r sĂ„ gĂ€llande lagstiftning Ă€r gjord och det Ă€r den vi ska förhĂ„lla oss till. Sunt förnuft finns tyvĂ€rr inte inom plan- och bygglag pĂ„ det sĂ€ttet, sĂ€ger han.
Marcus à berg betonar att det Àr komplext och mÄnga gÄnger Àr det kommunens ansvar att ge negativa besked.
Ett ytterligare problem Àr att vÀgen Àr belÀgen sex meter högre Àn tomten.
â Det krĂ„nglar till det. Vimmerby kommun har alltid varit kĂ€nda för att tillmötesgĂ„ företagande, sĂ€ger Bo KlarĂ©n. De följer alla regler och har inte gjort nĂ„got fel. Det handlar om att tolka alla regler och ge alternativa lösningar med kostnadsförslag sĂ„ att Anki Beijerbergen van Henegouwen kan ta stĂ€llning till om det Ă€r möjligt att anpassa verksamheten och tomten. Det förvĂ„nar mig lite att de inte har gjort det.
Marcus à berg hÀnvisar alla svar till det beslut som tagits fram. I nuvarande lÀge kan han inte se att det gÄr att uppfylla de kriterier som krÀvs. RiksvÀgen ligger under statlig kontroll dÀr trafikverket snarare arbetar för att höja hastigheten baserat pÄ ett riksintresse. Det Àr inte kommunen som beslutar om det. En mur skulle behöva bli sÄ hög att den skulle inverka pÄ landskapsbilden. Kostnaden för den Àr nÄgot som han hÀnvisar till en byggkonstruktör.
â Det gĂ„r naturligtvis att komma in med en ny ansökan om markĂ€garen lyckas uppfylla alla krav. Vi har med vĂ„r expertis vĂ€glett och gett rĂ„d utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar som finns idag. Men reglerna för sĂ€kerhet Ă€r rigida. Skulle en lastbil köra av vĂ€gen, olja eller gas lĂ€cka ut dĂ„ Ă€r det risk för alla inblandade, sĂ€ger Marcus Ă berg.
I beslutet kan man lÀsa: "En byggnad kan bedömas lÀmplig först 75 meter frÄn körbanan, samt om marken dÀremellan anvÀnds för riskreducerande ÄtgÀrder." Vilket i praktiken innebÀr inga byggnader "utan vallar och dike. Samt en avskiljande ridÄ av grövre trÀd mot vÀgomrÄdet".
Riskerna gÄr inte att underskatta. Marcus à berg tar exemplet med skredet pÄ E6:an i Stenungsund. Det orsakades av en alltför tung belastning av schaktmassor vid vÀgen. Kvickleran gav vika. Förödelsen blev enorm.
â Genom en detaljplan sĂ€tter kommunen sin garantistĂ€mpel pĂ„ att marken Ă€r lĂ€mplig. Det Ă€r en vĂ€ldigt stor palett av regler och riskanalyser som mĂ„ste göras. Allt ifrĂ„n rasrisk, sĂ€ttningsskador, översvĂ€mning, men Ă€ven hĂ€lsa och sĂ€kerhet, buller och miljökvalitetsnormer. Platsens förutsĂ€ttningar Ă€r vĂ€ldigt specifika frĂ„n fall till fall.
Anki Beijerbergen van Henegouwen framhÀver att hon respekterar alla regler och att de finns för en viktig anledning.
â SĂ„ Ă€r livet ibland. Nu jobbar jag tillsvidare hĂ„rt med mitt Bed and Breakfast under en kort period under Ă„ret. Drömmen om en restaurang och stugor pĂ„ tomten fĂ„r vĂ€nta lite. Jag önskade att det fanns en större vĂ€lvillighet frĂ„n kommunens sida, att de kunde ingjuta lite hopp, sĂ€ger Anki Beijerbergen van Henegouwen.