Hennes Bed and Breakfast har varit fullbelagt och hon har fått tacka nej till flera besökare. Planen var att expandera boendet men bygglovet beviljas inte och därmed stoppas planerna. Huset ligger nämligen för nära riksväg 34.
– Jag trodde inte reglerna var så många och invecklade när jag började realisera min idé om ett Bed and Breakfast, säger Anki Beijerbergen van Henegouwen.
Hon har investerat stort i huset som hon köpte när hennes pappa dog för två år sedan.
– Jag tänkte först att det var ett toppenläge. Speciellt när busshållplatsen flyttades och hamnade precis framför huset. Men vägen ligger där den ligger och den kan jag inte flytta på, säger hon.
Bo Klarén, tidigare stadsarkitekt i Vimmerby kommun men numera pensionär, har varit hennes konsult. Han förklarar varför det är näst intill omöjligt för Anki Beijerbergen van Henegouwen att få beviljat bygglov.
– Just den här riksvägen är godkänd för transport av farligt gods. Det finns ett riksintresse för det. Verksamheter som hotell eller Bed and breakfast får därför inte ligga för nära vägen på grund av säkerhetsrisken, säger Bo Klarén.
Marcus Åberg, före detta planarkitekt och numera avdelningschef på Hultsfred kommun och som varit med att utarbeta beslutet, bekräftar att så är fallet.
– Personligen kan jag tycka att det är jättetråkigt att det inte går att bevilja någon detaljplan. Det har varit en lång dialog sedan i mars och det har prövats i Länsstyrelsen, säger Marcus Åberg.
Idag kan Anki Beijerbergen van Henegouwen ta emot åtta till nio besökare och måste ofta säga nej när fler förfrågningar droppar in. Sommaren har gått bra och hennes entreprenörsanda ligger inte i dvala. Funderingar finns att expandera genom att hyra in sig alternativt köpa andra fastigheter. Till exempel har hon ett samarbete med Storebro Herrgård och deras annex.
– Jag trivs bra i Storebro. Folk kommer förbi och fikar på caféet och det finns en fin stämning här. Miljön är vacker med sjön, festplatsen och gillestugan. Det är ju hemma för mig, säger Anki Beijerbergen van Henegouwen som bott i Stockholm under många år, men är uppvuxen i Storebro.
Reglerna säger att man kan bedriva Bed and breakfast med sex sovplatser, utan tillstånd. Överstiger man det behöver man ansöka om tillstånd. För Anki är läget att halva delen av huset ligger inom godkänt avstånd, trettio meter från vägen, medan andra halvan inte gör det. Vi frågar Marcus Åberg om det märkliga i att ett hus kan vara godkänt för att bo i, men inte för att hyra ut till gäster.
– Jag kan hålla med om att det är märkligt, men det är så gällande lagstiftning är gjord och det är den vi ska förhålla oss till. Sunt förnuft finns tyvärr inte inom plan- och bygglag på det sättet, säger han.
Marcus Åberg betonar att det är komplext och många gånger är det kommunens ansvar att ge negativa besked.
Ett ytterligare problem är att vägen är belägen sex meter högre än tomten.
– Det krånglar till det. Vimmerby kommun har alltid varit kända för att tillmötesgå företagande, säger Bo Klarén. De följer alla regler och har inte gjort något fel. Det handlar om att tolka alla regler och ge alternativa lösningar med kostnadsförslag så att Anki Beijerbergen van Henegouwen kan ta ställning till om det är möjligt att anpassa verksamheten och tomten. Det förvånar mig lite att de inte har gjort det.
Marcus Åberg hänvisar alla svar till det beslut som tagits fram. I nuvarande läge kan han inte se att det går att uppfylla de kriterier som krävs. Riksvägen ligger under statlig kontroll där trafikverket snarare arbetar för att höja hastigheten baserat på ett riksintresse. Det är inte kommunen som beslutar om det. En mur skulle behöva bli så hög att den skulle inverka på landskapsbilden. Kostnaden för den är något som han hänvisar till en byggkonstruktör.
– Det går naturligtvis att komma in med en ny ansökan om markägaren lyckas uppfylla alla krav. Vi har med vår expertis väglett och gett råd utifrån de förutsättningar som finns idag. Men reglerna för säkerhet är rigida. Skulle en lastbil köra av vägen, olja eller gas läcka ut då är det risk för alla inblandade, säger Marcus Åberg.
I beslutet kan man läsa: "En byggnad kan bedömas lämplig först 75 meter från körbanan, samt om marken däremellan används för riskreducerande åtgärder." Vilket i praktiken innebär inga byggnader "utan vallar och dike. Samt en avskiljande ridå av grövre träd mot vägområdet".
Riskerna går inte att underskatta. Marcus Åberg tar exemplet med skredet på E6:an i Stenungsund. Det orsakades av en alltför tung belastning av schaktmassor vid vägen. Kvickleran gav vika. Förödelsen blev enorm.
– Genom en detaljplan sätter kommunen sin garantistämpel på att marken är lämplig. Det är en väldigt stor palett av regler och riskanalyser som måste göras. Allt ifrån rasrisk, sättningsskador, översvämning, men även hälsa och säkerhet, buller och miljökvalitetsnormer. Platsens förutsättningar är väldigt specifika från fall till fall.
Anki Beijerbergen van Henegouwen framhäver att hon respekterar alla regler och att de finns för en viktig anledning.
– Så är livet ibland. Nu jobbar jag tillsvidare hårt med mitt Bed and Breakfast under en kort period under året. Drömmen om en restaurang och stugor på tomten får vänta lite. Jag önskade att det fanns en större välvillighet från kommunens sida, att de kunde ingjuta lite hopp, säger Anki Beijerbergen van Henegouwen.