"Vi räknar med att kunna korta restiden med 1,5 - 2 minuter när bussarna inte behöver köra in i Storebro", säger Katarina Sejsing, Trafik och planeringschef på KLT.
Busshållplatserna och pendlarparkeringen ska bindas samman av en gång- och cykelväg samt en gångpassage vid riksvägen. Redan nästa vecka kör NCC igång. Arbetet beräknas vara klart i mitten av juni 2021.
– Slutbesiktningen är bestämd till i slutet på juni månad, säger Katarina Sejsing.
Inledningsvis påverkas inte trafiken i någon större omfattning, skriver Trafikverket i sitt pressmeddelande. När hållplatsen på den västra sidan ska byggas kommer trafiken tidvis att regleras med trafikljus. På väg 23/34 blir det korta stopp vid sprängning ett par dagar, preliminärt vecka 11.
Syftet med satsningen är att korta restiden mellan Vimmerby och Hultsfred. När bussarna inte behöver köra igenom samhället räknar KLT med att spara in ungefär två minuter per resa.
– Det handlar också om upplevd restid, säger Sejsing.
– När man åker in i samhällen med flera stopp känns det som om det tar mycket längre tid.
– Vi kommer att presentera den nya tidtabellen lagom till terminsstarten i augusti.
Satsningen har funnits med i planeringen cirka tio–femton år. Och nu är det dags att rulla igång projektet. En hel del träd har redan tagits ner för att ge plats åt parkering och hållplatser.
– Pendlarparkeringen kommer också att vara öppen för samåkning, säger Katarina Sejsing.