Semax – doldisen i Storebro med miljonordrar

I Storebro konstrueras och byggs elektriska truckar som exporteras för miljonbelopp över hela världen. Men många vet knappt att företaget Semax finns.

Semax växer så det knakar. Trucken som vd Tobias Ingemarsson står framför används som visningsexemplar och kan demonstrera sina funktioner på plats hos kunden.

Semax växer så det knakar. Trucken som vd Tobias Ingemarsson står framför används som visningsexemplar och kan demonstrera sina funktioner på plats hos kunden.

Foto: Johanna Rotebäck

Storebro2021-07-12 06:00

– Vi håller verkligen på med en rolig resa och har smugit lite under radarn under pandemin där vi byggt upp en verksamhet som blir större och större. Vi har även en del synergieffekter med andra lokala aktörer som tillverkar olika delar av våra truckar åt oss vilket känns jättebra, säger Tobias Ingemarsson, vd för Semax Material Handling.

Sedan Ingemarsson tillträdde som vd i januari 2020 har arbetsstyrkan ökat från sex personer till 15 och företaget fortsätter att växa ytterligare.

– Vi har varit väldigt små och omsatt mellan sex och åtta miljoner men nu hoppas vi kunna komma upp i en omsättning runt 50 miljoner det här verksamhetsåret. Det är ett ganska stort hopp och vi kommer behöva hitta en hel del ny personal.

undefined
Bertil Emanuelsson har varit med länge men hur många komponenter som slutprodukten innehållar vågar han inte spekulera i.

Rekrytering är dock något som är en utmaning för företaget.

– Det är olika delar i företaget men det vi eftersöker främst är ingenjörer och konstruktörer – som kan beräkningar, hydraulik, elscheman och mobilindustri– och i området här finns det inte jättemycket sån kunskap. Så det är en utmaning som vi har.

För att kunna täcka en del av behovet har de fått anställa från andra kommuner.

– En vi har anställt utgår från Kalmar och är här en dag i veckan, annars arbetar han hemifrån. Jag själv bor i Vetlanda men pendlar varje dag och tycker det är värt det. Under året har vi även anställt två konstruktörer och en servicetekniker som alla bor i Vimmerby kommun, vilket är väldigt kul. Det är en spännande och rolig resa vi gör nu.

Men även montörer behövs när företaget växer och en lageransvarig.

– Det är en utmaning för oss att hitta personal för det är inte så många som känner till Semax. Kompetensförsörjningen är väldigt viktig och vi gör allt för att skapa en attraktiv arbetsplats med en rolig produkt att arbeta med. Jag räknar med att vi kommer vara mellan 20-25 personer innan årsslutet, säger Tobias Ingemarsson.

undefined
Semax Material Handling.

Konceptet startade nere i Blekinge men det är först på senare år som det fått snurr ordentligt i och med att det köptes upp av koncernen Inev i Jönköping 2019.

– Efter det är det full fart framåt. Vi gillar att vara annorlunda och den största skillnaden med vår truck är att vi har stativet bakom och inte framför vilket gör att man har helt fri sikt framåt. En annan sak är även att när vi har stativet bakom hytten så får man ett integrerat utskjut och man kan därmed skjuta ut gaffelvagnarna 900 millimeter. Det gör att man kan lasta och lossa järnvägsvagnar från en sida.

Pandemin har inte påverkat Semax något nämnvärt, tvärtom har de under den här tiden fått upp bra försäljningskanaler mot Europa och även anställt säljare för specifika marknader.

– Det vi märker nu är att marknaden generellt sett är mer mogen både för eltruckar och att trucken får se ut på ett annorlunda sätt. Tyskland är en potentiellt stor marknad för oss och vi har levererat ut vår första maskin dit. Vi har inte haft någon riktad försäljning mot Tyskland tidigare men nu börjar vår nya säljare i september. Under det här året har vi även levererat vår första truck till USA och Belgien. Vi har även ett stort projekt i Frankrike med en lastbilstillverkare.

Nyligen fick också företaget en inhemsk jätteorder.

– Vi har kommit igång bra i Sverige och fick en fin order på sju truckar med ett totalt ordervärde på 24 miljoner ungefär. Det är jätteroligt, säger Tobias Ingemarsson.

Framtiden för Semax

Nya truckar: "Nu lägger vi väldigt mycket fokus på att ta fram ännu större truckar med eldrift och samma funktion. Vi har som ambition att göra truckar ända upp till 25 ton vilket är en utmaning men vi tror på vårt koncept". 

Nya lokaler: "Vi kommer få utrymmesproblem framöver och vi undersöker möjligheterna för nya lokaler. Men planen är att vi även då ska hålla oss i området Hultsfred-Storebro-Vimmerby".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!