– Det vi vet är att det här kommer att kosta väldigt mycket pengar och kräva tusentals ideella arbetstimmar, men det här är vår gemensamma vision och tack vare det enorma gensvar som vi har fått känns det i dagsläget troligt att den här visionen kommer att bli verklighet, förklarar Anders Ljungberg som är en av bolagets sju styrelsemedlemmar.
Det var när whiskyentusiasten Johan Bergstedt, under hösten 2016, anordnade en provning på den lokala puben i Opphem som fröet till Opphem Malt AB såddes. Idén spred sig, diskuterades och ett år senare, vid ytterligare en whiskyprovning, tog planerna fart på allvar. Några månader senare hölls det första protokollförda mötet, och närvarade gjorde bolagets nuvarande styrelse.
– Där och då bestämde vi oss för att vi ville få till det här på riktigt. Vi hade gjort en hel del efterforskning och la upp en plan för bolaget. Det vi började med var att boka in ett par studiebesök, berättar bolagets ordförande Anders Haglund.
Kärngruppen i Opphem Malt besökte under sommaren 2018 bland annat whiskydestilleriet Gammelstilla utanför Gävle och Sveriges enda tunnbindare Thorslundkagge AB, allt för att fördjupa sina kunskaper och göra sig allt mer förberedda inför den egna satsningen.
– Vi lärde oss otroligt mycket och trots att Gammelstilla är några som kan tänkas bli en konkurrent i framtiden var de otroligt välkomnande och berättade precis hur deras verksamhet går till. Det var fantastiskt, berättar Haglund och Ljungberg fortsätter:
– Studiebesöken gav oss en förståelse för hur man kan hantera sprit och att det faktiskt går att göra väldigt god whisky på tre år med i princip nya fat. När vi kom hem hade vi fått insikten att vår satsningen faktiskt kunde bli något riktigt bra, och att ölbryggande också var ett alternativ.
För mindre än två månader sedan registerades bolaget hos Bolagsverket med sju delägare. I dag är delägarna 22 stycken och efter den gångna helgens välbesökta informationsmöten på Opphem Mellangården, där de cirka 210 kvadratmeter stora lokalerna är tänkta att vara, finns mängder av nya intressenter.
– Vi hade tänkt att bara ha ett enda möte, men efterfrågan var enorm, med närmare 100 besökare, så vi fick dela upp dem på för- och eftermiddagen, berättar Annika Haglund, logistikansvarig i bolaget, och Ljungberg fortsätter:
– Hittills har vi fått få frågor om när bolaget kan tänkas att gå med vinst, så de allra flesta verkar ändå förstå att det här handlar om att det är något roligt, något att samlas kring. Vinst kan i princip bli verklighet först om 15 år, då tror jag också att satsningen kan leda till arbetstillfällen och andra kringverksamheter.
I dagsläget har bolaget ett kapital på omkring 400 000 kronor och om allt går som det ska kan den första spiken, i byggnationen av ett bryggeri och destilleri, komma att slås i någon gång under sommaren. Därefter väntar mängder av ideella insatser i ett mångårigt projekt som i framtiden kan sätta Kinda kommun och Opphem på öl- och whiskykartan.
– Den här satsningen handlar om så mycket mer än att bara producera öl och whisky. Vi har för avsikt att starta en del i bolaget som vi kallar Opphem Maltakademi, där vi ska anordna föreläsningar och provningar för att höja kunskapen och intresset. För oss är det sociala perspektivet det allra viktigaste, avslutar Ljungberg.